Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Vestfold

Vestfold fylkeskommune

Postadresse: Postboks 2163, 3103 TØNSBERG

Besøksadresse: Svend Foynsgt. 9, 3126 Tønsberg

Telefon: 924 57 604, 909 19 432

Kontaktperson:Anna B Jørgensen (ansvarlig grunnskolen)/ Torill Sjømæling (ansvarlig videregående skole)

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 49

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Alexander Løken - Edvard Frosts ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 7

Alice i Eventyrland (Feil Teater )

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.
Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for bar. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Annet 2018/ 2019: Inn i Operaen

Annet, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!
Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp: https://www.nrk.no/spesial/operafabrikken-1.13992999
Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 9
Hver dag setter vi fra oss tusenvis av avtrykk - fysiske avtrykk i miljøet vårt, og vi etterlater oss psykiske avtrykk hos hverandre. Oftest tenker vi ikke over det.
Denne dagen vil vi fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt for vi har det med oss, alltid. Og det er vakkert.
Ubevisst setter vi dette avtrykket fra oss hele tiden, men denne dagen bruker vi det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet.

Vi ser på forstørrelser av fingeravtrykket, og vi ser på bilder av kunst der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk. Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Bach goes Hip Hop

Musikk, Trinn: 1-4
Endeleg skal Werner få framføre musikk skriven av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen!  I salen sit eit lydhørt publikum! Alt ligg til rette for ein flott klassisk konsert. Hadde det ikkje vore for David og Ole Petter... Dei har hovudet fylt av heilt andre ting!

Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg

Scenekunst, Trinn: 3-7
Under leiligheten sin, ja til og med under kjelleren, langt nede i jorda - der finnes det en hel verden som bare venter på Reidun Robertsen.
Det venter urørte strender, uendelige tunneler og et monster (Steven von Gutenberg) som lengter etter noen å være sammen med.Reidun Robertson prøver på sin side å finne en måte å unnslippe sin egen bursdag på. Han har strengt tatt ikke tid til å bruke en hel kveld på å feire seg selv, nei, han har viktigere ting å gjøre.
«Balladen om Reidun Robertson og Steven von Gutenberg» er en fantasifull og morsom historie om to usannsynlige venners flukt fra virkeligheten. Forestillingen er siste del av vårt Annerledesprosjekt, hvor temaet er barn som har en annerledes oppvekst, og er støttet av Norsk Kulturråd og spenn.no.

Brune

Scenekunst, Trinn: 3-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!
Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.
Teaterforestillingen vant Heddaprisen for beste barneforestilling i 2017.
Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no
6-trinn i Færder kommune skal ha en 90-minutters workshop i etterkant av forestillingen.

Den røde ballen

Musikk, Trinn: 1-4
En fransk forestilling om to skumgummifigurer som treffes ved en rød ball. De forelsker seg, bygger et hjem, får søte skumgummibarn – og glir fra hverandre igjen.
Denne vakre forestillingen formidler mange forskjellige følelser, båret frem av fremragende dukkeførere og trekkspill.
Historien fortelles uten et eneste ord, og inviterer små og store i salen til å dikte med. På et blunk blir de enkle figurene lys levende karakterer, som om de skulle ha rømt fra fantasien til musikeren på scenen.
Forestillingen er laget av franske Compagnie Balle Rouge, og musikken er skrevet av Jacques Trupin. I 2017 vant forestillingen den internasjonale prisen YAM Awards, for årets beste produksjon for barn og ungdom.Den kulturelle skolesekken i Vestfold er glade og stolte over å kunne vise denne rørende og vakre forestillingen.
Elevene busses til sitt kulturhus. Kommunenes DKS-koordinator er ansvarlig for bestilling av buss. NB: Innslipp starter 15 min. før forestillingstart.

Do Not Feed the Trolls

Scenekunst, Trinn: 8-10
Do Not Feed the Trolls er ei teaterforestilling som tar for seg råskapen, skadefryden og den håplause idiotien hos moderne internettroll. Inspirert av sanne historier om trakassering på nett, nordiske troll, og med kompaniet sin heilt særeigne stil, lar the Krumple publikum oppleve noko som ellers skjer i det skjulte. Ved å balansere mellom det humoristiske og det ubehagelege konfronterer kompaniet publikum med spørsmålet: er eg sjølv ein del av dette fenomenet?Do Not Feed the Trolls fortel historia om Lisa Holloway, ei alminneleg jente som vågar seg ut på internett. Isolert og lei oppdagar den 14 år gamle Lisa den digitale røyndomen av sosiale media. Ho vert raskt ein tilfeldig kjendis i denne verda, men samstundes blir ho gradvis terrorisert av ein hærskare av idiotiske, parykk-kledde troll. Trolla verkar fast bestemt på å øydelegge sjølvtilliten hennar, ryktet hennar og truar heile Lisa sin eksistens …I teaterstykket, som er forkledd som ein enkel bokturné, tek the Krumple publikum med på ei marerittaktig reise inn i ei verd av internett-trolling for å gje publikum ei kjensle av både ubehag og skadefryd. The Krumple fokuserer på korleis kommunikasjonen mellom menneske drastisk endrar seg når ein har ei anonym maske å gøyme seg bak. For kven er eigentleg desse trolla, og kva er det som driv dei?

Forestillinga er støtta av: Scenekunst Østfold, Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, FFUK, SEANSE og Juritzen Forlag.

Fighting Gravity

Scenekunst, Trinn: 8-10
Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt.
Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner. Gjennom tekst, bevegelsesmateriale, og videoarbeid undersøker forestillingen hva slags maktstrukturer som ligger bak disse kreftene. Forestillingen er en ode til ungt mot, og en påminnelse om at gammeldagse tanker og konservative holdninger lever i beste velgående inn i vårt nye millennium. Forestillingen er en teaterlek med tre skuespillere som gjennom både utrerte karakterer, og tekster av mer poetisk karakter, viser diskrimineringens forskjellige ansikt. Forestillingen tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Utøvere:Andrea Jervell/Andrea Vik, Marie Hafnor/Sulekha Ali Omar, Kristoffer Hjulstad/Kristoffer VeierstedKoreograf: Marianne Kjærsund
Regi: Anders Borchgrevink
Produsent: Åkken Bom Produksjon v/ Anders Borchgrevink i co-produksjon med Brageteatret
Lys: Oscar Udbye
Musikk: Torgny Amdam og Mattis Tallerås.
Scenografi: Anders BorchgrevinkTekster av: Anders Borchgrevink, Andrea Vik, Kristoffer Veiersted, Sulekha Ali Omar og Nelly Winterhalder.

Film & Følelser [Vår 2019]

Film, Trinn: 10
Film & Følelser – å skape illusjoner på film og fortelle med et bilde.
Vi lever i en tid der mennesker med politiske, økonomiske og maktmotiver kan bruke følelser i film til å manipulere publikum. Det finnes mange bilder/filmer der en illusjon er ment for å få publikum til å støtte en part eller diskreditere en annen part.
Ungdomstiden preges for de fleste av sterke følelser og det er en tid man er åpen for påvirkning av kunstneriske uttrykk. Sammen med filmskaperne Egil og Ann får elevene vite kunnskap om film som et verktøy for å forstå og uttrykke sine følelser, men også som et verktøy til å utnytte følelsene til seerne.
På slutten av dagen blir det felles visning av filmene.

Film 2018/ 2019: Team Hurricane

Film, Trinn: VG1-VG3
«Det var den sommer, jeg druknede i sødmælk med kakaopulver i. Den sommer, jeg blev nødt til at gemme mad for at kunne være i mig selv. Den sommer, vi mistede klubben, men fandt hinanden.» Møt Mia, Ida, Sara, Eja, Maja, Zara, Mathilde og Ira, en punkete jentegjeng som knytter sterkere bånd idet den lokale fritidsklubben trues med nedleggelse: Denne umistelige hverdagsoasen, der jentene tegner og danser, prater eller bare er helt stille, utenfor de andres blikk. Sammen.
Jean-Luc Godard møter Harmony Korine og Lukas Moodysson i Annika Bergs fargeskrikende, ultramoderne, feministiske ungdomsfilmmesterverk TEAM HURRICANE. Berg utforsker selvbildeproblematikk, kroppspress og identitetsprosess – og ellers alt det vakre og alt det vonde ved tenårene – like klokt og følsomt som norske Julie Andem i NRK-serien SKAM, bare med skarpere kanter og mer utforskende estetikk.Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakken og møte med regissør Annika Berg og skuespiller Zara Bjarnum!
Filmen blir tekstet på norsk!
Her er en spesiallaget teaser:https://vimeo.com/265375172

Passord: klubben

Film 2018/ 2019: Thelma

Film, Trinn: VG1-VG3
– Fjorårets mest kritikerroste, anerkjente norske film, både her hjemme og internasjonalt.
– Filmen er interessant fordi den diskuterer problemstillinger som er relevante for de fleste unge voksne, innenfor rammen av en sjanger (overnaturlig horror / psykologisk thriller).– Handler om gudsordet Thelma fra Vestlandet, som flytter til Oslo som tyveåring for å studere biologi på Blindern. Foreldrene hennes ringer henne til alle døgnets tider for å overvåke henne, passe på at hun ikke drikker eller begår andre overskridelser vi forbinder med studietiden. Idet hun forelsker seg i en annen jente, som også viser interesse for henne, rammes hun av uforklarlige anfall – tilsynelatende epileptiske. Snart viser det seg imidlertid at disse anfallene utløser hendelser hinsides Thelmas kontroll, som kan utgjøre stor fare for alle som kommer nær henne...
Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakk og møte med hovedrolleinnehaver.

Film 2018/ 2019: To kortfilmer av Marius Myrmel

Film, Trinn: VG1-VG3
Ung og eksepsjonelt talentfull filmskaper fra Nøtterøy i Vestfold.
 Ringvirkninger/Rustning – to filmer, vises som double bill, etterfulgt av samtaler.
 Myrmels filmer handler alltid om det vanskelige: ting det er vanskelig å erfare, snakke om, bli enige om, lage film om.
  • – Ringvirkninger tar for seg en situasjon der en gutt er anklaget for et overgrep. Saken henlegges på grunn av vitneuttalelser, og vi får se begge parters reaksjon. Filmen våger å ikke ta noen side i konflikten, men lar tilskueren få kjenne på usikkerhetsmomentene og det ubehagelig uavklarte i situasjonen.
  • – Rustning handler om machokultur og hvilke konsekvenser dette har for hvordan gutter behandler jevnaldrende jenter; at jenter ofte objektiviseres fordi guttene skal demonstrere maskulinitet overfor hverandre.
Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakk med filmskaperen.

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.
I Re kommune er det fil for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

Fryktens Fromasj

Scenekunst, Trinn: 1-4
En ellevill forestilling hvor Det Gode- ved den kjøkkenhjelpen Fred kjemper mot Ondskapens Rotter og den slemme Kjøkkensjefen Herr Punk.
Klarer han å hindre Fryktens Fromasj fra å nå fram til banketten og forgifte Kong Sølve og hele hoffet (inkludert publikum)! Vi får håpe det. For hvis ikke, er dette slutten på det magiske landet Silverdalen.Først kom:
Del 1: Finagel Felespiller. 
Deretter:
Del 2: Fendelhorgens Flokk.
Og nå: 
Del 3: Fryktens fromasjSlapstick, gjøglerier, dukker og magi er stikkord når Robsrud & Dean atter tar oss med til Silverdalens eventyrlige og mytiske verden, og viser siste del av trilogien "Sangen om Silverdalen".Produsert i samarbeid med Scenekunst Østfold.

GARAGE

Scenekunst, Trinn: 5-7
Mekanikk, egg, kreativitet og et verksted du aldri har sett maken til!
Garage er en skitten og humoristisk teaterforestilling for voksne og barn. Handlingen foregår i et mekanisk verkstedsmiljø. Her møter vi hverdagen til to mekanikere i møkkete kjeledresser som lever enkle liv. De er lidenskapelige og nysgjerrige med en sterkt fasinasjon for hvordan alt rundt dem fungerer. De har maskiner og motorer som kan løse utfordringene de støter på i løpet av dagen. I verkstedet bor også ei høne. Den legger et nytt egg hver dag, og er mekanikernes næringskilde. Hva skjer om høna en dag legger flere egg? Og hva om kilden til mat en dag forsvinner?En fasinerende forestilling som kan inspirere alle oppfinnerspirer! Med Garage har Cirka Teater ønsket å skape en rå forestilling som gir publikum en annerledes teateropplevelse enn det som ofte blir forbunnet med teater for barn. Gjennom humor og nysgjerrighet for mekanikk og kreativitet inviterer vi til en forestilling hvor poesien ligger i det stygge og uslepne, ikke i det estetisk vakre og rene....det ér en historie der, eller det er mange, som vil bli skapt i hver publikummers hode. Er det lille verkstedet et bilde på en jordklode og en sivilisasjon i krise? Hvem er de to stakkarslige mennene som bor på det forlatte verkstedet? Hva har skjedd i forkant? Og ikke minst, hva skjer når den ene høna de har til å brødfø seg tilsynelatende dør...?
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER

Kulturarv, Trinn: 6
Havets drager: vikingenes reiser
I år produseres det et nytt DKS-opplegg i Sandefjord for 6. klassingene i Larvik og Sandefjord. Dagen vil inneholde aktiviteter som vil gi elevene en forståelse for ulike sider av vikinglivet. Elevene skal innom fire stasjoner i løpet av dagen.Nærmere informasjon kommer. Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med Midard i god tid før de skal på DKS-dagen.

ISskulptur på Teie hovedgård

Visuell kunst, Trinn: 9
En "Tidselv" av is i landskapet ved Teie hovedgård
Vi skal bygge en konstruksjon av is på Teie hovedgård og stedets mangfoldige historie er vår kilde til inspirasjon. Her har landskapet ligget, blitt formet fra tidenes morgen, gjennom istiden og fram til menneskene kom hit og kultiverte landskapet.Vårt byggemateriale er vann i frossen form og bærer informasjon i seg. Vannet er i bevegelse hele tiden og reiser gjennom elementene i en evig syklus. Gjennom oss levende organismer, tilbake til jorda og opp i skyene driver vannet over planeten for så å falle til jorden igjen.14 tonn historie i form av is skal gå gjennom hendene til alle 9 klassingene i Tønsberg. Sammen skal vi skjære til å legge issten for issten til denne formen som til sist vil bli en buktende tidslinje i landskapet på Teie hovedgård. Vi legger alle igjen spor etter oss, formen vi bygger vil smelte men vannet vil ta med seg informasjon om vår tilstedeværelse på Teie.Tidslinjen vi trekker vil bukte seg og skape rom, rom som illustrerer hendelser og  menneskeskapte avtrykk i landskapet. Avtrykk i form av byggverk og historier.Teie hovedgård er bygd på en høyde vendt mot byfjorden og Slottsfjellet. Her har mennesker posisjonert seg gjennom tiden, de geistlige skapte en motpol til den kongelige makthøyden på Slottsfjellet og det førkristne tinget på Haugar. Her har det vært bygget opp og forfalt, revet og rekonstruert.
Teie hovedgård og ubåtstasjonen ble brukt som Marinens base av den tyske okkupasjonsmakten under 2 verdenskrig. Under okkupasjonen ble det gjort store inngrep i landskapet og på tidligere bygninger. Det ble bygget bomberom og skyttergraver og dette førte til at tidligere bygninger ble revet og brukt som materialer til forsvarsanleggene. Derfor finner ikke arkeologene annet en resirkulert materiale under jordskorpa her på Teie hovedgård og vi har kun historier igjen om hva som har foregått her i tidlige tider.
Teie hovedgård rommer i dag kunst og kultur for barn og unge samt sidebygningen med felleskap og mat servering.

ISskulptur under Re Middelalderdager

Visuell kunst, Trinn: 8
Vi bygger en form av is under Re Middelalderdager
Dette DKS- prosjektet er en stedspesifikk produksjon der elevene får et nytt blikk på et kjent sted i kommunen, Re Middelalderdager. Vi bruker is som byggemateriale og skaper en form i landskapet av elevenes arbeider. Skulpturen vil være midlertidig og i konstant forandring og det forgjengelige vil stå i kontrast til landskapets bestandighet.Den ferdige isskulpturen vil stå som en lysende illustrasjon i mørketiden.
Tre kunstnere vil presentere is som formingsmateriale og i samtale med ungdommene skapes en installasjon i landskapet.Hver elev får sin iskube som skal formes med verktøy tilpasset arbeid i is, for så å sette sammen iskubene til en felles installasjon.I de to timene ungdommene jobber med is er dialog nøkkelen, det er her ideene oppstår, utfordres og kommuniseres. Ungdommene får ikke en konkret oppgave, men må selv utforske materialet og dets muligheter. Med fantasi, lyst og lek finner de sitt unike utrykk som skiller seg fra alle de andre.Kunstnerne er tett på i denne prosessen og bidrar til mestring.Produksjonen er under arbeid.

Jacobs Pianokino

Musikk, Trinn: 5-7
Jacobs pianokino kan beskrives som en klassisk pianopotpourri med et dryss uventede ingredienser. Med utgangspunkt i en klassisk pianokonsert gir pianisten Jacob Nielsen sitt publikum et litt uvanlig innblikk i musikken som spilles og pianoet som instrument. Ved hjelp av humor, fantasi, animasjon og live film skaper Jacob en utradisjonell ramme rundt den klassiske musikken.

Jan Tore Noreng - Robofobia

Litteratur, Trinn: 6-7
Hva om det viser seg at lærerne dine er roboter? Hva om pappa kidnappes og den eneste som kan redde ham er du? Hva om Oslo mørklegges og terrordroner kommer ned fra himmelen og sprer frykt blant innbyggerne?
Robofobia-serien er spenningslitteratur for mellomtrinnet, spesialdesignet for å skape grøss og leseglede. Det handler om teknologiens farer og muligheter, og hovedpersonen Rikhard møter stadig nye farer sammen med sine venner Tommy og Karen.
Jan Tore Noreng, en av Norges beste formidlere, forteller om og leser fra bøkene sine og presenterer universet og personene i serien.

Kreativ iPad

Film, Trinn: 10
Kreativitet og skaperglede. Elevene lager selv musikk, animasjon og film sammen med Mats og Calixte. Lærerne er co-kreatører og leder en av gruppene.

På slutten av dagen er det en felles visning av det elevene har skapt sammen.
Verkstedet gir elevene kunnskap i å bruke sine mobile padder eller telefoner som et verktøy til å skape egen musikk, animasjon og film.

KROPPENS SPRÅK kroppspryd - stemme - bevegelse

Visuell kunst, Trinn: 7
Vi leker oss inn i tre av kroppens ulike urspråk: kroppspryd, stemme og bevegelse.Elevene får oppleve Elfi Sverdrups sang, og dyreinspirerte lydsmykker med innebygde dyrelyder. Etterpå blir det verksted hvor vi utforsker stemmeklangenes verden. Elevene får også ta på seg smykker som vi har laget på forhånd. De vil være laget med tanke på at barn kan få mulighet til å sette seg inn i forskjellige tilstander, og lærer noe om kroppens ulike språk. Smykkene vil være store, de vil ha sterke kontraster, og f.eks. være inspirert av ord som glad, trist, selvsikker, sint, urolig, søt, utadvendt, lykkelig, sjenert, farlig osv.
Elevene får prøve forskjellige uttrykk, og sammen skaper vi en eventyrreise ved hjelp av smykker, lyd og bevegelse.

Kulturarv 2018/ 2019: ARKITEKTUR - hva er det?

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
ARKITEKTURSå lenge mennesket har eksistert, har det formet sine omgivelser. Arkitekturfaget favner både fortid, nåtid og fremtid. Hvorfor bygde man pyramidene? Hvordan bor folk i verden i dag? Hvordan løser vi overgangen til et bærekraftig samfunn?Arkitektur er et sammensatt fagområde som berører en rekke fag i skolen. Arkitekturfaget omfatter langt mer enn estetisk innsikt og forståelse, det handler om samfunns- og kulturforståelse, bruk og opplevelser av vårt bygde miljø, byer og steder; det handler om økonomi og ressurshold, om teknologien rundt oss, om økologien og energien – og livet vi lever.HVA: En reise i tid, sted og rom. Fokus på forutsetninger for våre bygde omgivelser. Hvordan påvirker omgivelsene og arkitekturen menneskene, og hvilke muligheter har vi til å forme vår egen virkelighet og framtid. Opplegget er delt i to;- teoretisk del med fokus på hva som former ulik arkitektur, og hvordan dette påvirker oss gjennom temaer som historie, religion, samfunnsfag mm.
- praktisk del med fokus på konstruksjon, matematikk og konkrete formingsoppgaver/ øvelser.FORANKRING:
- ”Arkitektur og omgivelser” er nasjonalt valgfag i videregående
- Felles programfag innenfor studieforberedende utdanningsprogram i FormgivningsfagAktuelt og tverrfaglig tema med referanser til undervisningen i andre fag: f.eks. naturfagene, matematikk, samfunnsfag, historie og RLE-fag.

Kulturarv 2018/ 2019: Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".

For fire år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
Fra høsten 2018 vil Vestfoldmuseene utvide tilbudet og tilby fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  • Et nytt formidlingsopplegg vil komme til høsten 2018: Nord-Jarlsberg museene skal formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:
Kontaktperson:Nord-Jarlsbergmuseene: Camilla Velle: e-post: camilla.velle@vestfoldmuseene.noTlf: 404 72 459Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 på Holmestrand videregående skole og Sande videregående skoleMaks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.Opplegget gjennomføres på Holmestrand bibliotek og det er mulighet for å ta imot en klasse før lunsj, og en klasse etter lunsj. Tidspunkt for oppstart: kl. 10.00 eller kl. 12.00, eller etter avtale.KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
 
.

Kulturarv 2018/ 2019: Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.
Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dks

Lekene slår tilbake! (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Er barbiedukken din en hemmelig spion? Er hoppetauet ditt en livsfarlig maskin? Kan spaden din hjelpe en ensom gutt? Kan sprettballen din være et eple på verdens siste epletre?

Forestillingen "Lekene slår tilbake" består av improviserte historier basert på lekene barna i publikum har med seg. Historiene forandres fra gang til gang. Et inkluderende og engasjerende teater hvor barna kan la seg inspirere til å lage sine egne historier. Teater kan oppstå hvor som helst - av hva som helst.

“Lekene slår tilbake!” har turnert for mange tusen norske barn og har vært invitert til en rekke internasjonale festivaler og teatret de siste årene.

NB! NB! Hver klasse må ta med 2-3 leker hver til forestillingen.  

Litteratur 2018/ 2019: Den yngre Edda - Liv Gulbrandsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Den yngre Edda, skrevet av Snorre Sturlason omkring år 1220, er en hovedkilde til kunnskap om norrøn mytologi og skaldskap. Her finner vi en samlet fremstilling av den Norrøne gudelæren, med mesterlige gjenfortellinger av de gamle mytene, slik som Tors fiske og Balders død. Liv Gulbrandsen har svettet og studert guder og kjenninger, og tar oss nå på en forrykende reise fra urtiden via Ragnarok til livet i Åsgård.
For vikingfylket Vestfold er dette en strålende mulighet å bli kjent med vår aller eldste litteratur, på en måte den aldri har blitt fremstilt før!

Litteratur 2018/ 2019: Dette livet eller det neste - Demian Vitanza

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Demian Vitanza vant nettopp Ungdommens kritikerpris for boken Dette livet eller det neste. Boken forteller den sanne historien om unggutten Tariq fra Halden, som ikke følte seg hjemme nok i det norske samfunnet.
Boken er et resultat av et skrivekurs Demian holdt for et par år siden i et norsk høysikkerhetsfengsel. Der møtte han en dømt fremmedkriger som ønsket å fortelle om sitt liv. Resultatet ble en roman som hovedsakelig er basert på den innsattes egen historieSyv juryklasser i videregående skole har de siste fire månedene lest og diskutert åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2017, og kåringen skjedde 16. mars. I juryens begrunnelse heter det blant annet: «Vi mener at dette er en utrolig viktig bok, både på grunn av temaene den belyser, men også på grunn av den nye vinklingen vi får. Boken gir et innblikk i hvordan en ung gutt formes av samfunnet, kulturen og religionen som omgir ham. […] Selv om den fokuserer mye på forståelse og går i dybden på kompliserte tema og hendelser er den lettlest. Det synes vi er imponerende. Alle lesere ble inkludert i opplevelsen av boken.»   - Årets vinner har engasjert alle typer lesere. Juryen sier det er en lettlest og kompleks bok som speiler noen vår tids store spørsmål. Dette er en gave til norsklærere, bibliotekarer og andre formidlere. Sjelden har vi sett at en bok engasjerer så mange, så sterkt, sier prosjektansvarlig i Foreningen !les, Bjarte Bakken.
Boken er utgangspunkt når Demian Vitanza møter elevene rundt på de videregående skolene.

Litteratur 2018/ 2019: En fremmed i verden - Simon Stranger

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
I dette prosjektet vil forfatteren Simon Stranger vise lysbilder fra en seiltur over Atlanterhavet og en reise til Sør-Afrika, sammen med opplesning fra romanen En fremmed i verden. En personlig forestilling om så forskjellige temaer som adopsjon, apartheid, seiling, tilhørighet og psykiske lidelser hos unge.

En fremmed i verden, roman 2012
"Mannen i passkontrollen var kledd i militæruniform og smilte bredt da han så navnet mitt.– So what have we here ...? sa han og lo kort. – A stranger?! Well, fortsatte han med et bredt smil, – Welcome mr. Stranger."Seksten år gamle Noah er en svart adoptert gutt, som bor i et av Cape Towns bedre strøk. Han er et barn av det nye Sør-Afrika – regnbuenasjonen. Men likevel tvinger spørsmålet seg fram: Hvor kommer han egentlig fra? En tilfeldighet setter ham på sporet, og Noah begir seg ut på sitt liv reise.I april 1652 seiler den nederlandske oppdageren Jan van Riebeeck til sydspissen av Afrika med mannskap, kone og barn. Han har fått i oppdrag å etablere den første europeiske bosetningen på kappunktet. Men hva venter ham der? Og, ikke minst, hvem?Like før jul i 2010 erkjenner Simon Stranger at romanen om Noah, den svarte adopterte gutten fra Cape Town, har stoppet opp. Han får den ikke til. Men hvorfor er han egentlig så opptatt av dette? Av land langt borte? Av adopsjon? Av de fremmede i verden? Svarene finner han i sin egen families historie, og gjennom den blir også en ny og anderledes roman til.
En fremmed i verden består av flere dramatiske fortellinger, som samtidig henger sammen på et gripende og originalt vis. Romanen beveger seg langt, både i tid og rom, og undersøker spørsmålet ethvert menneske, enhver familie og enhver nasjon til slutt må spørre seg: Når begynte vår historie?

Lyden av Munch

Musikk, Trinn: 5-7
Hvordan ville det høres ut hvis maleriene fikk musikk?
Det er en mann som har klart å male et bilde som du nesten får vondt i ørene av å se på. Han het Edvard Munch. Han malte ikke bare det han så, han klarte også å male hvordan det føles når man er forelsket, sjalu, sint og redd.Siden Munch klarte å male så du nesten kan høre ”Skrik”, hadde musikerne i bandet Sphinx lyst til å se om det var lyder og musikk i de andre bildene hans også. I denne konserten spiller de det de hører når de ser på Munchs bilder. Det er akkurat som om musikerne snakker om bildene, uten ord, med instrumentene sine. De gir lyd til fargene, figurene og stemningene i maleriene. Og noen ganger er det ikke lett å si om bildene blir levende eller om musikerne blir en del av maleriet.

Mari Moen Holsve - Den fantastiske frykten

Litteratur, Trinn: 7
Hva er det å være redd? Når er det berusende og spennende - med skumle bøker og skrekkfilmer - og når er det vondt og ubehagelig? Mari Moen Holsve forteller fra sin egen grøsser Ingen sover trygt i natt, og deler erfaringer med å leve med generalisert angstlidelse.
Holsve bruker sin egen grøsserroman som eksempel på den deilige frykten, den vi liker å føle på - den som er trygg. Vi mennesker trekkes mot det skumle, samtidig som vår egen frykt kan lamme oss totalt - særlig hvis vi sliter med angst. Holsve har selv angst, og forteller hvordan det er å leve med, hvor i hjernen frykt skapes, og hvorfor.
Dette er ikke en skrekkforestilling for barn. Vi reflekterer rundt frykten og viser aksept for den - for vi trenger frykt, og frykten i seg selv er ikke farlig, selv om den kan oppleves skummel.
Forfatteren ønsker å ha god kontakt med alle skoler i forkant med tanke på eventuelle angstlidelser eller psykiske lidelser hos elever som skal delta på arrangementet.

Musikk 2018/ 2019: Kringkastingsorkesteret: KORK

Musikk, Trinn: VG1-VG3
KORK (Kringkastingsorkestret)  er orkesteret som spiller alt, fra klassisk og jazz til folkemusikk og black metal.
KORK startet i 1946, da NRK og mediatilbudet i Norge var én (1)  radiokanal. Når lørdagsunderholdningen ble sendt fra Store studio på lørdagskvelden, var gatene tomme og alle hørte KORK spille i Store studio, alt fra klassiske hitlåter til å spille med solister på støvsuger og tørrfisk…KORKs filosofi er å aldri dele musikken inn i båser. Det finnes bare to typer musikk: God musikk og dårlig musikk, og all god musikk skal fremføres med samme høye kvalitet og spilleglede!Det blir høy spillegledefaktor når KORK møter deg med heftig orkesterklang og det beste som er av klassiske høydepunkt. Hva vi spiller kan godt være en overraskelse, men solist og programleder er Wolfgang Plagge, mesterpianist og en som kan alle de spennende historiene om musikken.Velkommen til konsert!
Mens du venter anbefaler vi disse klippene, om du vil gjøre deg kjent med KORK:
HIlsen fra P3-morgen: https://www.dropbox.com/s/16ilvti9qmauwqt/Vestfold%20og%20KORK.MOV?dl=0

KORK og Dimmu Borgir i Oslo Spektrum: https://www.youtube.com/watch?v=xlD5zePSzdQ
Da KORK kom til bygda. Leo Ajkic programleder https://tv.nrk.no/serie/da-kork-kom-til-bygda/sesong/1/episode/6/avspiller
KORK med Lido https://tv.nrk.no/serie/kork-hele-landets-orkester/2015/MKKA71000615
KORK med trompetisten Tine Thing Helseth på konsert i Bucuresti https://tv.nrk.no/serie/kork-hele-landets-orkester/2017/MKKA71000217/avspiller

- - -

Program, skolekonsert (NB! Rekkefølge er ikke satt):Aaron Copland: Fanfare for the common manGuiseppe Verdi: La forza del destino, overtyreLudwig van Beethoven: Konsert nr 3 for klaver og orkester, 3.sats (solist: Wolfgang Plagge)Peter I.Tsjaikovskij: Symfoni nr 1 i g-moll, 4.sats (Finale)


Møte med musikk

Musikk, Trinn: 8-10
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.
Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Bakkeåsen ungdomsskole
Facebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

Sara & Arash

Musikk, Trinn: 8-10
Sara & Arash lager fengende hiphop-låter med sosial brodd. Søskenparet har foreldre fra Iran, er født i Steinkjer, vokst opp og bor i Kristiansand og rapper på vaskeekte sørlandsdialekt. De rapper om oppvekst, flerkultur og hverdagsrasisme, men mest av alt om å se lyst på livet.Sammen med DJ IsmaL blir dette en energisk og spontan opplevelse, så slipp deg løs og nyt konserten sammen med klassekamerater og venner.Se denne saken: http://www.nrk.no/sorlandet/sara-og-arash-vil-rasisme-og-fordommer-til-livs-med-ny-lat-1.12056962

Scenekunst 2018 / 2019: 1066 - Slaget ved Stamford Bridge (Statsteatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Statsteatret angriper norgeshistorien og kongesagaene med respektløs dødsforakt. Det du trodde du visste om det berømte slaget kan bli snudd på hodet når de rutinerte skuespillerne går løs på historien som en teatral versjon av Mythbusters. Lever vikingen i oss fremdeles? Dette er en tragikomedie om et av de verste slagene i norsk historie, der 5000 nordmenn mistet livet i forsøket på å erobre England.Historien kretser om dagene før slaget ved Stamford bridge, og vi møter blant annet: En konge, Harald Hardråde, preget av tunge depresjoner. Hans sønn, Olav, som sliter med vektproblem og et alvorlig forhold til Gud. En skald, Tjodolv, som drømmer om å skrive en bestselger i en verden av analfabeter, og en landsforvist engelsk Jarl, Toste, som sliter sosialt og har et mulig rusproblem.Møt fire svette menn som med vekslende imponerende fysikk gir alt for Norge. Velkommen til en drøy time fylt med drama, action, historie, humor, krim og kjærlighet. ADVARSEL: Det vil bli brukt et meget eksplisitt språk, samt menn som kysser. Det vil også bli stekt vafler, hvilket kan medføre stekeos.I rollene: Gard B. Eidsvold, Cato Skimten Storengen, Kim Sørensen og Per Kjerstad.
Regi og manus: Yngve Sundvor.
Varighet: ca. 1 time og 15 min.

Scenekunst 2018 / 2019: Fighting Gravity (Åkken Bom produksjoner)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Fighting Gravity handler om å følge drømmene sine, og ha mot til å stå opp imot de kreftene som trekker oss nedover, fysisk og mentalt.
Både de kreftene som bor inni oss, og de som påvirker oss utenfra og som er med på å bestemme våre skjebner. Gjennom tekst, bevegelsesmateriale, og videoarbeid undersøker forestillingen hva slags maktstrukturer som ligger bak disse kreftene. Forestillingen er en ode til ungt mot, og en påminnelse om at gammeldagse tanker og konservative holdninger lever i beste velgående inn i vårt nye millennium. Forestillingen er en teaterlek med tre skuespillere som gjennom både utrerte karakterer, og tekster av mer poetisk karakter, viser diskrimineringens forskjellige ansikt. Forestillingen tar utgangspunkt i den kampen kvinnelige skihoppere har måttet kjempe, og fremdeles kjemper, for å få de samme rettighetene som sine mannlige kollegaer i hoppbakken. Forestillingen har som formål å stimulere til diskusjon rundt kjønnsroller og diskriminering.Utøvere:Andrea Jervell Norvik, Marie Hafnor, og Henrik Roshauw Tidemann.
Koreograf: Marianne Kjærsund
Regi: Anders Borchgrevink
Produsent: Åkken Bom Produksjon v/ Anders Borchgrevink i co-produksjon med Brageteatret
Lys: Oscar Udbye
Musikk: Torgny Amdam og Mattis Tallerås.
Scenografi: Anders BorchgrevinkTekster av: Anders Borchgrevink, Andrea Vik, Kristoffer Veiersted, Sulekha Ali Omar og Nelly Winterhalder.

Scenekunst 2018 / 2019: Heartbreak

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
HEARTBREAK beveger seg i skjæringspunktet mellom fakta, forskning, kunst og private betroelser. Med utgangspunkt i hjerneforskning, i sosialpsykologisk forskning, i hardtslående tekster, i heftig musikk, i pinlige erfaringer, i humor, i videointervjuer med mennesker som deler sine erfaringer, og ikke minst i film og intervjuer fra forskningsmiljøet, er Heartbreak en performance lecture i et dokumentarisk landskap.
En vil aldri møte personer med kjærlighetssorg på samme måte, etter å ha sett Ingvild Hogstads Heartbreak, skrev Varden etter urpremiere 16 februar 2018 på festivalen Vinterscenen og ga forestillingen terningkast 6!Hva skjer i hjernen når hjertet blir knust? Burde vi heller si: jeg elsker deg av hele min hjerne? Det er nemlig der det verste marerittet utspiller seg.
Skuespilleren Ingvild Hogstad legger sin egen hjertesorg under lupen og spør: Hva skjer i hjernen når hjertet blir knust? Burde vi heller si: jeg elsker deg av hele min hjerne? Det er nemlig der det verste marerittet utspiller seg. Ingvild er alene på scenen, men hun har filmet intervjuer både med en hjerneforsker, og med 10 ulike mennesker som forteller fra sine opplevelser av brudd (den yngste er 17 år). Slik møter publikum et mylder av fortellinger som veves sammen.De fleste opplever kjærlighetssorg minst en gang i livet, og ofte inntreffer den brutalt i ungdomsårene. En hjertesorg kan sammenlignes med tortur for hjernen. Nevrovitenskapen kan i dag beskrive hva som foregår i hjernen når man er under et slikt angrep, dette åpner for helt nye tankebaner rundt tematikken.Det å forstå hva som skjer i hodet og kroppen reduserer sjansen for å bli stående fast i panikken.

Scenekunst 2018/ 2019: Do Not Feed the Trolls

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Do Not Feed the Trolls er ei teaterforestilling som tar for seg råskapen, skadefryden og den håplause idiotien hos moderne internettroll. Inspirert av sanne historier om trakassering på nett, nordiske troll, og med kompaniet sin heilt særeigne stil, lar the Krumple publikum oppleve noko som ellers skjer i det skjulte. Ved å balansere mellom det humoristiske og det ubehagelege konfronterer kompaniet publikum med spørsmålet: er eg sjølv ein del av dette fenomenet?Do Not Feed the Trolls fortel historia om Lisa Holloway, ei alminneleg jente som vågar seg ut på internett. Isolert og lei oppdagar den 14 år gamle Lisa den digitale røyndomen av sosiale media. Ho vert raskt ein tilfeldig kjendis i denne verda, men samstundes blir ho gradvis terrorisert av ein hærskare av idiotiske, parykk-kledde troll. Trolla verkar fast bestemt på å øydelegge sjølvtilliten hennar, ryktet hennar og truar heile Lisa sin eksistens …I teaterstykket, som er forkledd som ein enkel bokturné, tek the Krumple publikum med på ei marerittaktig reise inn i ei verd av internett-trolling for å gje publikum ei kjensle av både ubehag og skadefryd. The Krumple fokuserer på korleis kommunikasjonen mellom menneske drastisk endrar seg når ein har ei anonym maske å gøyme seg bak. For kven er eigentleg desse trolla, og kva er det som driv dei?

Forestillinga er støtta av: Scenekunst Østfold, Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde, FFUK, SEANSE og Juritzen Forlag.

Scenekunst 2018/ 2019: Minnenes Museum (NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Minutter, kanskje timer
av din egen eksistens

som du har glemt,
men som jeg husker.

Du lever et hemmelig liv
i en annens minne.

Tor Ulven
Vi kan ikke helt stole på minnene våre, og allikevel eksisterer det ingen annen virkelighet enn den vi bærer med oss i hukommelsen. Hvert øyeblikk vi lever, får sin betydning takket være fortiden. Nåtid og fremtid ville miste all mening hvis fortiden var visket ut av bevisstheten vår. Mellom oss selv, og ingenting, står vår evne til å minnes.

 NiE setter opp sitt eget lille flyktige museumsbygg. Inne i et rom fylt av minner rekonstruerer fem mennesker et liv som er slutt. To brødre, en nabo, en lærer og en kjæreste. Med varme, musikk, og humor forteller de historier om en de har mistet.
En bror, en elev, en nabogutt, den første kjærligheten.
Publikum sitter tett sammen inne i det intime lokalet som kan minne om et arkivrom, og opplever skuespillerne og historiene på nært hold. Etter forestillingen åpner skuffene i arkivet seg, og blir til et lite museum, et refleksjonsrom med ulike sanseopplevelser som kan vekke assosiasjoner til eget liv og egne minner. OM NIE
NiE vant Gullsekken for beste produksjon i Den Kulturelle Skolesekken i 2011. De har produsert 16 originale
forestillinger og turnert over store deler av verden. Den tematiske overbygnigen i NiEs arbeid finnes i
spennet mellom historie, minne og traume. Arbeidet handler ofte om håp, overlevelse og livskraft. NiE
arbeider alltid med et multinasjonalt ensemble. I denne forestillingen møter vi utøvere fra Norge, Tsjekkia,
England og Belgia. Forestillingen spilles på norsk og engelsk.
-
PUBLIKUM REAKSJONER
“Forestillingen treffer målgruppen veldig godt, samt alle aldere oppover. Dette er en forestilling som gjør like
stort inntrykk på oss, som de eldre i salen. Forestillingen får deg til å tenke og reflektere over temaet stykket
angår. Vi anbefaler Minnenes museum på det sterkeste. Tusen takk til NiE for denne fantastiske
forestillingen.”
Les resten av anmeldelsen her:
http://scenekunstbruket.blogspot.no/
“En vakker, rørende, sår, morsom og sterk forestilling om livet...på godt og vondt. Håper den blir spilt mye :-)”
-
PRESSE utklipp
NIE har skapt seg en posisjon som grunnleggeren av et reelt, og utfordrende flerspråklig musikkteater.
The Stage (Fagtidsskrift for teater i Storbritannia) om Mitt Liv med Hundene
This exceptional ensemble combines exquisite, highly physical acting and wonderfully integrated live music.
The Daily Telegraph on ‘The End of Everything Ever’

NIE PRISER og nominasjoner:
2002 – Jury Award Days of Youth Theatre Festival, Mostar, Bosnia (Nesten Glemt Fortid / Past Half
Remembered)
2004 – Beste Barne og Ungdomsforestilling ASSITEJ Festivalen, Kristiansand, Norge
(Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2004 – Nominert for beste utenlanske gjestespill i 2004, Toronto, Canada (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2004 – Award for Artistic Creativity, TIBA Festival, Beograd, Serbia (Mi Lange Reise Heim / My Long Journey Home)
2004 – Nominert for Edinburgh Fringe Festival Best Ensemble Performance i The Stage Awards for Acting Excellence (Mi Lange Reise Heim / My Long Journey Home)
2005 – Award for Best New Work, TIBA Festival, Beograd, Serbia (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2005 – Årets utmerkelse i 2005, Østfold, Norge (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2006 – Herald Angel Award, Edinburgh Festival, UK (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2006 – Total Theatre Award, Edinburgh Festival, UK (Nesten Glemt Fortid / Past Half Remembered)
2009 – Best Practice Award from the EU Youth in action programme (NIE Seminar)
2010 – Beste Barne og Ungdomsforestilling ASSITEJ Festivalen, Kristiansand, Norge (Mitt Liv med
Hundene / My Life with the Dogs)
2011 – Gullsekken for beste scenekunstproduksjon (Kollaps / Everything Falls Apart)
2011 – Danse og teatersentrums scenekunstpris (Mitt Liv med Hundene / My Life with the Dogs, !
! Kollaps / Everything Falls Apart)
2011 – Honorary President Award, ASSITEJ World Congress Malmø, Sverige (NIE`s arbeid 09 -11)
2011 – Grand Prix Award, TIBA Festival, Beograd, Serbia (Hav / Tales from a Sea Journey)
2011 – ASSITEJ Serbia Jury Award for Best Artistic Achievement, TIBA Festival, Beograd, Serbia
 (Hav / Tales from a Sea Journey)

NIE Teater
Stormmusberget 9, 1684, Vesterøy, Norway
tel: +47 41231310 email: iva.moberg@nie-theatre.com, www.nie-theatre.com, Facebook: Minnenes Museum

Scenekunst 2018/ 2019: Underkastelser. Eller enden av tunellen (Teater Ibsen)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
•UNDERKASTELSER
Eller enden av tunellen
har premiere i Skien 22.februar 2019, og forestillingen skal ut på vanlig turne i Telemark og Vestfold. Spilles for DKS i uke 10.
•HVA:
Norgespremiere på en ny dramatisering av romanen Underkastelse av Michelle Houellebecq. Omstridt roman om islamsk overtakelse av Frankrike i år 2022. Romanen ble utgitt samme dag som det forferdelige angrepet på Charlie Hebdo-redaksjonen, og forfatteren prydet forsiden på samme magasin.
•HVEM:
•Regi og dramatisering: Tore Vagn Lid•Skuespillere: Stian Isaksen, Marina Popovic, Patrik Asplund Stenseth, Mathilde Skarpsno og Ola Otnes
6 elever fra vgs vil være en del av produksjonen i og utenfor scenen.
•VISJON:•Muslimske og vestlige måter å leve på er uforenlige, svarer annenhver nordmann i en undersøkelse Norsk Medborgerpanel har gjennomført.•Frykten for «Eurabia» er gjeldende for store deler av befolkningen. Denne frykten skal teatret møte. Ikke med fasitsvar og moralsk pekefinger, men undrende, utfordrende og undersøkende.
Forestillingen skal eksperimentere med holdninger og utfordre på fordommer.
TEMA:
Hva er politisk korrekthet?
Porno
Kapitalisme
Fremmedfrykt
Pedagogisk tilnærming vil blli utarbeidet

Screening

Visuell kunst, Trinn: 5
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Selfie

Musikk, Trinn: 8-10
Trommeslager, komponist og multimusiker Andreas Bratlie møter oss helt alene med sitt musikalske selvportrett Selfie.
Det handler om å bli sett, og ikke. Om følelsen av adrenalin når alt raser av gårde i høyt tempo. Så roer det seg plutselig, alt står stille. Ingen likes. Er det ensomhet, eller erkjennelsen av å være alene i verden på sosiale nettverk?Med beatboksing og marimba, trommer, sang og videografikk spiller Andreas Bratlie en konsert inspirert av livet  på sosiale medier.

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

NB: Forestillingen spilles for 1-7 trinn i Sandefjord og Re, og 1-4 trinn i Færder, Holmestrand og Sande.

Visuell kunst 2018/ 2019: Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i DKS Vestfold skoleåret 2017 - 2018 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Visuell kunst 2018/ 2019: Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Omvisning på Haugar Kunstmuseum i forbindelse med ulike utstillinger.
 26. Mai-16. September: Fri luft - Kitty Kielland
Det tilbys et spesielt formidleropplegg til denne utstillingen i uke 37 med forestillingen "Søstre".
På Haugar Vestfold Kunstmuseum vil vi vise forestillingen i forbindelse med utstillingen av Kitty Kielland, som også var en foregangs kvinne i sin tid. Hun var en feminist som tok meget ukonvensjonelle valg og det er akkurat det vi gjennom denne forestillingen vil gi en hyllest. Se vedlegg.
5.mai - 7.oktober: Stille Lys -  Morten Krogvold
April - mai 2019: Espen Didrichson - fotocollage.
Se mer på www.haugar.com
Skolen bestiller tid direkte med Haugar, men må meldes inn til DKS Vestfold. Transport bestilles av skolen og dekkes av DKS Vestfold.
  • Sjekk ut appen «Kunstporten»

Visuell kunst 2018/ 2019: Preus Museum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En fotohistorie – fra skatter til serieproduksjon
«En fotohistorie» er Preus museums faste utstilling som illustrerer fotohistorien fra 1839 og frem til i dag ved hjelp av kameraer, tekniske gjenstander og fotografier. Her finnes også et eget rom der man kan leke seg med optiske prinsipper, og ikke minst et «camera obscura» som til tross for mørket kan få et lys til å gå opp for en.
23. november - 24. mars Edward Burtynsky - Man and Earth. Lights and Shadows. og
                                            Rune Eraker - Det blinde øye.
Utstillingen ses i sammenheng og fokuserer på menneskets spor i naturen, og klimaendringer. Utstillingene kan ses opp mot temaet bærekraft.
Formidlingen vil være dialogbasert, og ta for seg miljøet og hva vi kan gjøre. Verksted som tar for seg et bærekraftig samfunn.
Utstillinger og verksteder avhenger av museets program: http://www.preusmuseum.no/Opplev-utstillingene/Kommende-utstillinger

Visuell kunst 2018/2019: Et blikk på hverandre

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Et blikk på hverandre  - Kunstverksted med fotografi og lydlandskap for barn og unge med behov for tilrettelegging.
I kunstverkstedet Et blikk på hverandre skal elever med spesielle behov portrettere hverandre med fotografi og lydlandskap. Å åpne seg selv for portrettering er sårbart, og krever mot og styrke. Gjennom dette verkstedet er håpet at elevene kan finne motet og styrken som bor i dem.
Ved hjelp av enkelt forarbeid og to skoledager, skal produksjonen skape et personlig portrett av den enkelte elev som deltar på workshopen. Portrettene består av en serie fotografier i tillegg til beskrivende lydlandskap og musikk redigert i en selvstendig videofil. Alle som deltar skal bli portrettert og selv portrettere en medelev.Portrettene kan inkluderes i en utstilling, og å godta publisering i kunstnerisk sammenheng er en del av Et blikk på hverandre. Besøk oss gjerne på www.etblikk.no for å lese mer om prosjektet eller for å se noen av portrettene som allerede er blitt laget."
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter