Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Vestfold

Vestfold fylkeskommune

Postadresse: Postboks 2163, 3103 TØNSBERG

Besøksadresse: Svend Foynsgt. 9, 3126 Tønsberg

Telefon: 924 57 604, 909 19 432

Kontaktperson:Anna B Jørgensen (ansvarlig grunnskolen)/ Torill Sjømæling (ansvarlig videregående skole)

Antall produksjoner: 75

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Alexander Løken - Edvard Frosts ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 7

Alice i Eventyrland

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.
Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for barn. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Amina Sewali - Gjør det selv!

Musikk, Trinn: 8-10
Amina Sewali er skuespiller, sanger, beatboxer, musiker og manusforfatter. Ikke minst er hun en uhyre dyktig musiker. Med en nydelig stemme.
Gjennom Gjør det selv!-turneen, får du høre alt fra norske folktoner, jazz og hip hop: Alt kjørt gjennom Aminas kreative univers.Orkesteret hennes består av en computer, elektriske effekter og en gitar. Jan Martin Vågen står for visuelle eksplosjoner via videoprojeksjon.
Vil du lære å lage beats av Amina? Se her

Animasjon for alle [2019/2020]

Film, Trinn: 10
Dette er en intensiv dag med masse moro!
Elevene skal i løpet av dagen innom ulike typer animasjon:
  • Pixillasjon: Elevene får en praktisk innføring i animert bevegelse og rollebesetning – hvor hele klassen vil bidra i å lage en kort film.
  • Tegnefilm: Etter pixillasjonen vil elevene få en innføring i tegnefilm. De lager en blanding av tegnefilm, objektanimasjon og pixelasjon med fargeblyanter på A4-ark individuelt eller i små grupper.
  • Cut-Out: I en balløvelse i teknikken Cut-Out (utklippsfilm i papp) vil elevene lære hva begrepene Ease In – Ease Out og Squas’n Stretch innebærer – to av de viktigste begrepene i læren om animert bevegelse.
Dagen avsluttes med en muntlig animasjonsqviss og en oppsummering av dagen.

Annet 2019-2020: Inn i Operaen

Annet, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!
Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp: https://www.nrk.no/spesial/operafabrikken-1.13992999
Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 8-9
Hver dag setter vi fra oss tusenvis av avtrykk - fysiske avtrykk i miljøet vårt, og vi etterlater oss psykiske avtrykk hos hverandre. Oftest tenker vi ikke over det.
Denne dagen vil vi fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt for vi har det med oss, alltid. Og det er vakkert.
Ubevisst setter vi dette avtrykket fra oss hele tiden, men denne dagen bruker vi det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet.

Vi ser på forstørrelser av fingeravtrykket, og vi ser på bilder av kunst der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk. Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Bach goes Hip Hop

Musikk, Trinn: 1-7
Endeleg skal Werner få framføre musikk skriven av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen!  I salen sit eit lydhørt publikum! Alt ligg til rette for ein flott klassisk konsert. Hadde det ikkje vore for David og Ole Petter... Dei har hovudet fylt av heilt andre ting!

Bak Kaptein Morten [2019/2020]

Film, Trinn: 5
Morten er 10 år og bor hos en slem tante. Faren er kaptein på en båt og nesten aldri hjemme. Morten føler seg ensom og drømmer om å være kaptein på sin egen båt. Han bygger en lekebåt og ved hjelp av en krympemaskin blir han kaptein på sitt eget skip. 
Margrethe og Rory er animatører og har begge vært med på å lage Captain Morten. De vil vise og forklare hvordan en slik film blir til. Filmen er laget hos Nukufilm i Estland, Nord-Europas eldste og største dukkefilmstudio.

Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: 8-9
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i Oslo i 2015-16 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Bobbie Peers

Litteratur, Trinn: 6
Bobbie Peers er filmregissør, manusforfatter og illustratør. 
Peers debuterte som forfatter med "Luridiumstyven" i 2015. Boka ble en stor suksess; fikk strålende anmeldelser, vant Arks barnebokpris og Bokslukerprisen og er foreløpig solgt til 36 land. I serien om William Wenton har Peers foreløpig skrevet enda tre bøker, "Kryptalportalen", "Orbulatoragenten", og "Apokalypsegeneratoren". Høsten 2019 er det klart for femte bok, og den skal hete "Pyramideparadokset".
Bobbie Peers er også aktuell men en helt ny serie for yngre lesere høsten 2019. Den skal hete Oppdagerklubben, og er actionfylt og lekent eventyr for ferske lesere.

Brune

Scenekunst, Trinn: 5-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.Teaterforestillingen vant Heddaprisen for beste barneforestilling i 2017.Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no

Brødre & søstre

Scenekunst, Trinn: 8-10
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: 5-10
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Dans 2019 - 2020, Tilrettelagt: Safarium

Scenekunst, Trinn: 1-10
Safarium er en danseforestilling, spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg formmessig mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna på ulike måter inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med utøverne.
Prosjektet tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet, eller baskete omfavnelser, får publikum oppleve både fysisk kraft og sensibilitet på nært hold.
Målet er å utfordre  publikum til  erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap,  som utøverne og barna deler –  et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer.
Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en  midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både  utøverne og landskapet.Utøverne tar kontakt med skolen god tid i forkant av besøket og avtaler klokkelsett og det praktiske rundt besøket.

De voksne

Scenekunst, Trinn: 5-7
Fire merkelige mennesker stormer inn i klasserommet. De sier de er kommet for å «sprenge farger inn i hjernene deres» for å hjelpe dere, og de har dårlig tid. Samtidig, på ungdomsskolen: To venner har begynt på første skoledag i den nye klassen. Den ene sliter med å finne seg selv og sin plass i det sosiale hierarkiet på skolen. Den andre har bare én eneste venn og har det vanskelig hjemme. Han har også en konspirasjonsteori om at alle voksne har et virus på hjernen og prøver å overta jorda.Samtidig, i Mexico: En hel skoleklasse drar til Månen, der de finner ut at månefolket tror at jorda er laget av gelé. Eller kanskje ikke. Kanskje det skjer noe helt annet. Det er ikke så farlig."De Voksne" er et improvisert barneskuespill som går rett inn i barnas virkelighet, klasserommet, og insisterer på at håp, drømmer og fantasi er helt på ekte.Forestillingen er basert på Fredrik Høyers bok «De Voksne».

Detektivbyrå nr. 2 – Operasjon Spøkelse

Scenekunst, Trinn: 1-4
Detektivbyrå nr 2 går til scenen!
Spøker det virkelig i Elvestad? Tiril, Oliver og Åtto får høre en historie på butikken om en jente med hvitt ansikt som viste seg i vinduet på det gamle jaktslottet på Storberget i Elvestad. Folk har alltid snakket om det gamle sagnet om en tjenestepike som ble holdt fanget i jaktslottkjelleren for lenge siden og som har blitt kalt «Den grå piken». Er det hun som går igjen? Eller kan det være en annen forklaring?Dette må undersøkes, og Detektivbyrå nr. 2 tar på seg saken!Forestillingen er basert på boken «Operasjon Spøkelse» av Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes.

Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: 8-10
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert for 8.-10. trinn!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.I Re kommune er det film for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

Filmvalg 2019-2020 Eighth Grade

Film, Trinn: VG1-VG3
Å være en tenåring i 2018 er den samme opplevelsen som den alltid har vært – men samtidig helt annerledes. For tretten år gamle Kayla innebærer det å være uløselig knyttet til mobiltelefonen, å fordøye verden gjennom sosiale medier, mens hun prøver å overleve ungdomstidens overveldende utfordringer.Denne presise skildringen av en moderne ungdomstid burde være smertelig gjenkjennelig for både nåværende og tidligere tenåringer. Kayla må, slik vi alle har vært nødt til, forsøke å finne sin plass i verden, være kulere og unngå ydmykelse, og EIGHTH GRADE skildrer denne reisen med stor varme og innsikt.Fra Filmpolitiets anmeldelse:Filmskaperen krydrer elendigheten med humor som tar brodden av mye av det vonde. Kayla er så keitete at man av og til må le, men man ler aldri av henne. Vi ler med henne fordi de fleste på ett eller annet tidspunkt i livet har kjent på noe av det hun føler.Filmen har også et par biroller som fungerer som lyspunkt i Kaylas angst. For eksempel den veslevoksne og nerdete Gabe, glitrende spilt av Jake Ryan. Han er den forfriskende rare fyren som trives med seg selv. Som på et vis er filmskaperens talerør, som forteller oss at man kan være lykkelig selv om man ikke passer inn i det snevre formatet for hva som er kult og populært.For dette er ikke den velkjente historien om den nerdete tenåringsjenta som ble kul. “Eighth Grade” er mer ærlig enn som så.Filmen er Bo Burnhams kjærlighetsbrev til unge som er annerledes. Det er en håpefull film som forteller oss at nei, du blir kanskje aldri den mest populære jenta i klassen, men det er helt greit.Filmvising og ettersnakk produseres av Lars Ole Kristiansen. 
Lars Ole Kristiansen (f. 1986) er kritiker og redaktør for Montages. Han har en mastergrad i filmvitenskap fra Høgskolen i Innlandet, der han også underviser. Styremedlem i Norsk Filmkritikerlag.​​​​​​​

Filmvalg 2019-2020 Hatets Vugge

Film, Trinn: VG1-VG3
"Hva har skjedd med Hellas?" undrer filmskaper Håvard Bustnes i begynnelsen av denne skremmende dokumentarenDe siste årene har vårt inntrykk av dette landet med solfylte strender og vennlige mennesker blitt overskygget av politiske ideologier som er skremmende nær nazismen. Med mange fremtredende medlemmer av det høyreekstreme partiet Golden Dawn nå i fengsel, overtar en datter, en kone og en mor styringen - alle tre medievante nok til å unngå forsnakkelser under intervjuer.. Men, mens de regelmessig stopper intervjuene for å sikre at det gikk slik de ønsker, lar Bustnes bare kamera gå. Det resulterende materialet, supplert med arkivopptak, gir ikke rom for tvil om dette politiske partiets alarmerende ståsted, og avslører en stadig bredere kløft mellom klare fakta og politisk spill. Selv om det er frustrerende at kvinnene er så ubøyelige i sine synspunkter, illustrerer det hvordan å bære skylapper kan forderve et helt samfunn.Kort om regissøren

Håvard Bustnes (født 15. september 1973 i Oslo) er en norsk filmregissør med utdannelse i TV-regi fra Høgskolen på Lillehammer. Han har regissert dokumentarfilmer som har blitt kringkastet på blant annet NRK, TV 2, SVT (Sverige), YLE (Finland), TG4 (Irland), TVP (Polen), Al Jazeera Documentary Channel (Qatar), 24Docs Artmedia (Russland), Planete (Frankrike), TVP (Poland), NHK (Japan), ZDF Arte (Frankrike og Tyskland), DR (Danmark) og BOS (Nederland). Hans dokumentarfilm Blod & ære (2008) mottok en rekke priser, blant annet Amanda-prisen og Nordisk Panoramas Dokumentarpris. Hatets vugge (2018) har blitt vist på noen av verdens lendende dokumentarfilmfestivaler og vant Human-prisen på Human internasjonale dokumentarfilmfestival i 2018.Filmvisning og ettersnakk med Lars Ole Kristiansen og regissør Håvard Bustnes.

Filmvalg 2019-2020 iHUMAN

Film, Trinn: VG1-VG3
iHUMAN
Film om kunstig intelligens, sosial kontroll og makten bak

- Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at at Facebook, Instagram og Google er bygd opp av kunstig intelligens?Noen ser kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben. lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år. Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Regissør Tonje Hessen Schei
Produsent Jonathan Borge Lie
Filmvising og ettersnakk med regissør / produsent

Filmvalg 2019-2020: To kortfilmer av Marius Myrmel

Film, Trinn: VG1-VG3
Ønskereprise!Ung og eksepsjonelt talentfull filmskaper fra Nøtterøy i Vestfold. Ringvirkninger/Rustning – to filmer, vises som double bill, etterfulgt av samtaler. Myrmels filmer handler alltid om det vanskelige: ting det er vanskelig å erfare, snakke om, bli enige om, lage film om.
  • – Ringvirkninger tar for seg en situasjon der en gutt er anklaget for et overgrep. Saken henlegges på grunn av vitneuttalelser, og vi får se begge parters reaksjon. Filmen våger å ikke ta noen side i konflikten, men lar tilskueren få kjenne på usikkerhetsmomentene og det ubehagelig uavklarte i situasjonen.
  • – Rustning handler om machokultur og hvilke konsekvenser dette har for hvordan gutter behandler jevnaldrende jenter; at jenter ofte objektiviseres fordi guttene skal demonstrere maskulinitet overfor hverandre.
Montages-redaktør Lars Ole Kristiansen skreddersyr ettersnakk med filmskaperen. Veldig gode tilbakemeldinger fra fjoråret!

Fløytemannen (The Fluteman show)

Musikk, Trinn: 1-7
Hvem skulle tro at ordene "musikalsk geni" og "blokkfløyte" kan høre hjemme i samme setning? Fløytemann Gabor Vosteen spiller på et av de enkleste musikkinstrumentene - blokkfløyten - men med ferdigheter som vil gi deg hakeslipp. Han vil servere et forrykende enmannsshow med musikk som strekker seg fra Bach, Mozart og Paganini til 2000-tallet. Vær forberedt på å se en mester i arbeid, samtidig som du ler sokkene av deg!

Havets drager: Vikingenes reiser

Kulturarv, Trinn: 6
HAVETS DRAGER: VIKINGENES REISER
I år produseres det et nytt DKS-opplegg i Sandefjord for 6. klassingene i Larvik og Sandefjord. Skolene inviteres til en dag med vikingskipet Gaia i Sandefjord. Skipet er en kopi av skipet som ble funnet i gravhaugen på Gokstad i 1880. Elevene får lære om den maritime vikingtiden i Vestfold. Gjennom praktiske aktiviteter på land og vann vil de få en forståelse for ulike sider av vikinglivet, deriblant skipsbygging, seiling/roing, handel, tokt og håndverk. Elevene skal innom fire poster i løpet av dagen. Elevene deles inn i to undergrupper på 3 av 4 poster. Elever og lærere må være godt kledd. Dagen blir gjennomført uansett vær og vind. Skoler som har elever med behov for tilrettelegging må ta kontakt med de ansvarlige på Midard vikinsenter i god tid før de skal på DKS-dagen.

Igor Dunder og Fetterforeningen

Musikk, Trinn: 1-7
Da Igor var liten måtte han lære å snakke norsk. Slik ble han kjent med tre fettere som snakket enda dårligere norsk enn Igor. Sammen gikk de på tur og lekte med både nordmenn og andre skapninger. Igor og fetterforeningen består av profesjonelle musikere som elsker å endevende norske viser og barnesanger til balkanske rytmer og toner.

ISskulptur på Eidsfoss Hovedgård

Visuell kunst, Trinn: 8-9
Vi bygger en form av is på Eidsfoss Hovedgård
Dette DKS- prosjektet er en stedspesifikk produksjon der elevene får et nytt blikk på et kjent sted i kommunen, Eidsfoss Hovedgård. Vi bruker is som byggemateriale og skaper en form i landskapet av elevenes arbeider. Skulpturen vil være midlertidig og i konstant forandring og det forgjengelige vil stå i kontrast til landskapets bestandighet.
Den ferdige isskulpturen vil stå som en lysende illustrasjon i mørketiden.Tre kunstnere vil presentere is som formingsmateriale og i samtale med ungdommene skapes en installasjon i landskapet.Hver elev får sin iskube som skal formes med verktøy tilpasset arbeid i is, for så å sette sammen iskubene til en felles installasjon.I de to timene ungdommene jobber med is er dialog nøkkelen, det er her ideene oppstår, utfordres og kommuniseres. Ungdommene får ikke en konkret oppgave, men må selv utforske materialet og dets muligheter. Med fantasi, lyst og lek finner de sitt unike utrykk som skiller seg fra alle de andre.Kunstnerne er tett på i denne prosessen og bidrar til mestring.Produksjonen er under arbeid og mer informasjon om kommer.

James Bond - GoldenEye

Scenekunst, Trinn: 8-10
 «James Bond» en forestilling produsert av teaterkompaniet Feil Teater.

 «James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.

Jan Tore Noreng - Robofobia

Litteratur, Trinn: 6-7
Hva om det viser seg at lærerne dine er roboter? Hva om pappa kidnappes og den eneste som kan redde ham er du? Hva om Oslo mørklegges og terrordroner kommer ned fra himmelen og sprer frykt blant innbyggerne?
Robofobia-serien er spenningslitteratur for mellomtrinnet, spesialdesignet for å skape grøss og leseglede. Det handler om teknologiens farer og muligheter, og hovedpersonen Rikhard møter stadig nye farer sammen med sine venner Tommy og Karen.
Jan Tore Noreng, en av Norges beste formidlere, forteller om og leser fra bøkene sine og presenterer universet og personene i serien.

JØRGEN MOES VEI NR 13

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Koristenes ABC- To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Kulturarv 2019- 2020 Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".
For fire år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
l Vestfoldmuseene tilbyr fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  •  Nord-Jarlsberg museene vil formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:

Kontaktperson i Nord-Jarlsbergmuseene:Urd Kalvik tlf.:41269749 (nyansatt fra 01.09.19)Merethe Sortland tlf.: 48293935 (fram til 01.09.19)
Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 Maks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Dagsgang: Opplegget gjennomføres på Berger museum, BergerMedvirkende: Urd Kalvik (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Merethe Sortland (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)
Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.
KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
.

Kulturarv 2019- 2020 Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.
Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dks

Kulturarv 2019-2020 Operasjon Betongblanding

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Operasjon Betongblanding

Presentasjon av den illegale motstandsbevegelsens utvikling i Vestfold under 2. verdenskrig, med vekt på de siste 12 månedene før frigjøringen 8. mai 1945. Spesifikt Operasjon Betongblanding 14. mars 1945 med vekt på de unge menneskene som var med på aksjonen eller opplevde aksjonene.Målet med opplegget er at elevene skal bli kjent med lokalhistoriske hendelser i Vestfold under 2. verdenskrig og få en innføring i det lokale motstandsarbeidet konstrert rundt Milorg. Det er første gang at Aksjon Betongblanding er dokumentert helhetlig og samlet. Materialet inneholder også originalopptak med tidsvitner som aldri tidligere har fortalt sine historier. Dokumentasjonen har tatt over tre år. Prosjektet er lisensiert under CC BY-NC-SA 4.0 og er støttet av Fritt Ord, Forsvarsdepartementet, Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Horten kommune og Færder kommune.
Historisk bakgrunn
9. april 1940 var starten på den tyske invasjonen som etter to måneder med norsk motstand, endte med en fem år lang okkupasjon. Norge ble underlagt Det tredje riket, Adolf Hitlers nasjonalsosialistiske stat.

Ved hjelp av lokale støttespillere gjennom Vidkun Quisling og hans parti, Nasjonal Samling, skulle Norge gradvis omformes til et land styrt etter førerprinsippet, Hitlers mal.Men dette skjedde ikke uten motstand. Tidlig i krigen var denne motstanden kjennetegnet av sivilsamfunnets motstand der lærere, foreldre, prester og studenter nektet å føye seg. Parallelt med dette ble det i det skjulte bygd opp en landsomfattende organisasjon, Milorg.
I Vestfold ble de fleste militære motstandsgrupper en del av denne i løpet av 1942/43, med unntak av Saborg som ikke gikk inn i Milorg før årsskiftet 1944/45.

Etter de alliertes invasjon av Frankrike 6. juni 1944 ble det fart i de allierte forsyningene av våpen til de illegale gruppene, også i Vestfold. 14. mars 1945 gjennomførte Milorg i Vestfold, D-15, en koordinert aksjon med kodenavn «Operasjon Betonglanding» med deltakere fra nesten alle kommunene i fylket.  Det var ikke en selvfølge at dette var mulig. Året før ble organisasjonen utsatt for tyske aksjoner med katastrofale utfall.Over 3000 unge gutter i Vestfold var en del av Milorg, den militære delen av motstandsarbeidet i Norge. Mange barn og unge har en bestefar eller oldefar som var med, kanskje uten å vite det.

Utenom allierte flyangrep, var kanskje Aksjon Betongblanding det nærmeste vestfoldinger kom krigens brutalitet.

Kulturvertkurs for ungdomsskolene

Annet, Trinn: 8-10
Kulturvertkurs for ungdomsskolene i Vestfold 2019Vi inviterer kulturverter og kulturkontakter i Vestfold til en spennende dag med kompetansebygging i arrangementsgjennomføring!Kulturvertkurset skal ruste kulturvertene for oppgaver knyttet til arrangementer både i regi av Den kulturelle skolesekken(DKS) og skolens egne arrangementer. Deltakerne på dette kurset kan i tillegg til en felles kursdel, velge mellom tre relevante workshops, hvor de får sjansen til å utvide sin kompetanse innenfor fagfeltene lyd/lys, konferansier eller PR/markedsføring.Som opplevelser generelt, blir også kunst- og kulturopplevelser sterkere når de møtes med entusiasme og forventing. Derfor er en av kulturvertenes viktigste oppgaver å skape oppmerksomhet om kommende kunst- og kulturbesøk på skolen – både blant medelever og lærere. Ved skoler hvor kulturverter deltar som arrangør, får både elever og lærere et større utbytte av både DKS-besøk og andre arrangementer ved skolen.

Hva elevene, kulturkontakter og skolen får ved å delta på kulturvertkurset:
  • Mulighet til å utvide sin arrangørkompetanse innenfor kulturarrangementer
  • Motivasjon og inspirasjon til å tilrettelegge forholdene for dette arbeidet på egen skole
  • Praksis og erfaring som kan benyttes ved arrangementer i forbindelse med Den kulturelle skolesekken eller skolens egne arrangementer
  • Kulturvertene får god og nyttig kompetanse slik at de kan bistå kulturkontakten i arbeidet med Den kulturelle skolesekken på skolen
Deltakerne får et nært møte med en kunstner, en generell del som er felles for alle deltakerne, og en workshopdel hvor kulturvertene fordeler seg basert på ønsket tema. Mens kulturvertene har workshop vil det være en samling for kulturkontaktene. Nærmere informasjon om tema for kulturkontaktenes samling kommer senere.Kurset er gratis, inkluderer lunsj og Vestfold fylkeskommune dekker reiseutgiftene.
Påmelding innen 3. september Påmeldingsskjema: https://vfk.pameldingssystem.no/test-dks-kulturvertkurs-for-ungdomstrinnet-2019

Kunsten på Fagerli

Visuell kunst, Trinn: 5-7
I møte med Kunsten på  Fagerli  blir elevene kjent med kunsten på skolen. May Snevoll von Krogh vil ha en omvisning og dialog med eleven rundt kunsten de omgir seg med hver dag. 
Etter omvinsingen vil 7. trinn delta på verkstedet 1kg Selfie.

LABYRINTER - André Bjerkes dikt møter Karoline Krügers musikk

Musikk, Trinn: 1-7
De aller fleste har i løpet av sin barndom støtt på lyrikeren André Bjerkes barnedikt: Fortellinger om furuklatrende bestemødre, pyramidebyggerne, fru Nitters datter og andre tungebrekkende historier. Vittige og ville leker med alfabetet som byggeklosser, bokstavelig talt. I de samme samlingene finnes også dikt med alvorligere klang; om fuglen Pampistiko Pampibanon, som sørger fordi den ikke finnes, og om fløytisten som blåser så hardt i sin fløyte at tonen nekter å komme ut.
I Karoline Krügers teaterkonsert blir publikum både tilhørere og deltagere, gjennom tekst, rytme og sang, der hun blant annet fabulerer rundt spørsmål som: Blir verden til når vi ser på den?
Høsten 2018 kom albumet Labyrinter, og sangene dere får høre i denne konserten. Plata ble i 2019 nominert til Spellemannsprisen i kategorien Årets beste barneplate.  

Levende tegninger og norske folkeeventyr

Visuell kunst, Trinn: 5-7
BestillingstilbudVi ønsker å spre tegneglede ved å gjøre tegninger til barn og unge bokstavelig talt levende!Dette realiseres gjennom et dataprogram som vi har laget. Barna får tildelt ark og tegnesaker. Tegningene deres blir skannet inn til dataprogrammet og prosjekteres ut i rommet. Barnas tegninger popper opp inne i et tegnet landskap og levendegjøres med animasjon. Vi har laget en base for et skoglandskap, men det er barna som fyller landskapet med sine særegne tegninger.Tema for tegneworkshopen er Norske Folkeeventyr. Folkeeventyr har sin egen logikk. Kombinasjonen med folkeeventyr og barns fantasi kan bli veldig spennende.Vi ønsker å sette i gang fantasien og utvikle samarbeidsevner til barn. Ved å tegne dyr, overnaturlige vesener og trær inn i landskapet, samarbeider barna om å bygge opp et univers fullt av bevegelige, unike tegninger. Målet med prosjektet er å gi en unik tegneopplevelse til barn og unge ved å kombinere teknologi med analoge tegninger.Tegningene fra hver klasse legges ut fortløpende på denne siden 

Line Baugstø - Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 7
En ny jente i klassen! Malin er spent. Kanskje er det en ny bestevenninne? Kanskje er hun en superjente som kan hamle opp med Sarah og de andre som bestemmer i klassen? Men da den nye jenta begynner, er hun svært sjenert. Malin forsøker å bli kjent med henne, men Leona er ikke enkel å komme inn på. Det viser seg at hun skjuler en hemmelighet, en hemmelighet som blir brutalt avslørt i gymgarderoben. Leona er født i feil kropp! Da får Malin får en ny utfordring: Er hun modig nok til å forsvare den som er utstøtt av alle de andre?I møtet med elevene vil Line Baugstø lese utdrag fra romanen og få i stand en samtale rundt dette med kjønn. Budskapet er at kjønn er et flytende begrep. De aller fleste av oss føler oss hjemme i det kjønnet vi fikk tildelt ved fødselen, men noen faller utenfor den todelingen, av ulike grunner.Line forteller elevene om hvordan hun fikk ideen til romanen da hun mottok et brev fra sin venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk henne til å tenke over hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.Sagt om Vi skulle vært løver:​​​​​​​
«Varm barneroman om å være født i feil kropp. (…) en verdifull døråpner til et komplisert tema. Vi skulle vært løver kunne med fordel bli lest av en del voksne også.» Marie Kleve, Dagbladet«Enkelt, rett fram og tydelig forteller Line Baugstø en god og aktuell historie om en jentegjeng i syvende klasse. Forholdet mellom Malin og Leona (…) er nydelig fremstilt, realistisk og bevegende …» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen«Poengtert om transperson i klassen. Baugstø har gjort en god og grundig jobb med å fremstille et aktuelt problem. Vi skulle vært løver er tett dramatikk med tydelige typer og en spisset historie.» Morten Olsen Haugen, Aftenposten«Line Baugstø har skrevet en god fortelling. Gjennom Vi skulle vært løver åpner hun for samtaler om et tema som ikke er så vanlig å snakke om, i hvert fall ikke i barneskolen. (…) Historien oppfordrer barn til å være seg selv, til å være en venn for vennene sine og kjempe for det man tror på.» Anne Cathrine Straume, NRK

Litteraturvalg 2019- 2020: Den yngre Edda - Liv Gulbrandsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Favoritt i reprise!
Den yngre Edda, skrevet av Snorre Sturlason omkring år 1220, er en hovedkilde til kunnskap om norrøn mytologi og skaldskap. Her finner vi en samlet fremstilling av den Norrøne gudelæren, med mesterlige gjenfortellinger av de gamle mytene, slik som Tors fiske og Balders død. Liv Gulbrandsen har svettet og studert guder og kjenninger, og tar oss nå på en forrykende reise fra urtiden via Ragnarok til livet i Åsgård.For vikingfylket Vestfold er dette en strålende mulighet å bli kjent med vår aller eldste litteratur, på en måte den aldri har blitt fremstilt før!

Litteraturvalg 2019-2020 HÅP ELLER KATASTROFE

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
HÅP ELLER KATASTROFE
Litteratur og vitenskap

Hva gjør du hvis verden rakner? Tenk deg at internett kollapser, butikkene stenger og horder med mennesker plyndrer og går løs på hverandre - har du en plan?

Med utgangspunkt i Sigbjørn Mostues trilogi «I morgen er alt mørkt» som skildrer hvordan en global katastrofe oppleves av to norske tenåringer, forteller en av våre mest anerkjente klimaforskere og tidligere FN-direktør Svein Tveitdal om framtidas store utfordringer.

De fleste vet hva global oppvarming er, men få er opptatt av den eller redd for følgene som klimaendringene kan medføre. Gjennom litteratur og vitenskap ønsker Sigbjørn Mostue og Svein Tveitdal å skape bevissthet og engasjement, og inviterer elevene til debatt.

Litteraturvalg 2019-2020 SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

Little Joy

Scenekunst, Trinn: 8-10
Little Joy er inspirert av scenekamp, slapstick og morsomme lydeffekter, og er en forestilling som kan spilles hvor som helst med tre sjarmerende (og utagerende) dansere. Slag, klaps og spark er bygget inn i intrikate sekvenser av vold akseptert av mottaker. Øyeblikk av (innbilt) smerte vises gjennom elegante og ekspressive bevegelser. Dette er seriøs lek, hysterisk tragedie og altoppslukende å se på for publikum. 

Musikkvalg 2019-2020: Amina Sewali

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•Hva om du blander for eksempel Mozart og Robyn i én og samme låt, med kun din egen stemme? Og så lager du rytmer med stemmen, beatboxing, som du legger oppå vokalen. Deretter spiller du inn en video hjemme og legger den ut på youtube. Hva skjer da? Velkommen til Amina Sewalis verden!
•Amina Sewalis one woman band består av Aminas vokal, Aminas beatboxing, ulike rytmer redigert sammen på Aminas lesebrett, spilt inn på Aminas soverom. Med stemmen, kreativiteten og en iPad har Amina sunget seg fra jenterommet til Slottet. I denne konserten viser Amina ungdommene at mye kan gjøres alene, med enkle midler akkurat der du er.Tilgjengelig uke 10.

Musikkvalg 2019-2020: INDIGO ENGLEHÅR

Musikk, Trinn: VG1-VG3

«Indigo Englehår»
«Du er på festen før bygården skal rives, alle snakker i kjeften på deg. Alt er revet, alle danser, du synger og hyler og kliner og elsker og hater. Foreldrene dine skal skilles, du vet ikke hvem du er, du er gravid, du er kåt, mora di skal dø og verden går under i slow motion og alle driter i livet ditt. Hva faen skal du gjøre med det?
«Indigo Englehår» er som å bli dratt inn i en Spotify-liste. En musikal som blander teater, konsert, poesi og lys, fordi vi lever intenst akkurat nå og alle snart skal dø.»
Fredrik Høyer er Norges fremste slampoet og en av de mest lovende dramatikerne på lenge. Med flere suksesser både nasjonalt og internasjonalt er han også en av Drammens fremste kultureksporter. Peter Michelsen er kjent som gitarist i Donkeyboy og frontfigur for Norsk Lydstudio i Mjøndalen. Sammen med regissør og teatersjef ved Brageteatret Nils Petter Mørland har de utviklet en helt ny musikkteaterforestilling som turnerer høsten 2019.
Tekst: Fredrik HøyerMusikk: Peter MichelsenRegi: Nils Petter MørlandScenografi: Katja Ebbel Fredriksen
Skuespillere: Veslemøy Mørkrid, Fabian Christensen, Ina Svenningdal, Mimmi Tamba og Ingrid Dissen
Varighet ca 80 min. uten pause.
Publikumsbegrensning 150 stk.
•Forestillinger 13.-14.november 2019 i Bølgen kulturhus

Musikkvalg 2019-2020: Koristenes ABC

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•I denne produksjonen får vi et innblikk i koristens viktige støttefunksjon og arbeidshverdag, på en humoristisk og treffende måte. Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto på scenen sammen med Aleksander Rybak og vant Eurovision Song Contest med Fairytale i 2009. De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler. Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wig Wam og stort sett alle andre store norske artister. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?•I Koristens ABC får du et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og jentene viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Via eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom om det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist.•Medvirkende:
Jorunn Hauge (vokal)
Karianne Kjærnes (vokal)
Torbjørn Kvamme (piano, gitar, kor)•Publikum: 300

måne av sølv, sol av gull

Musikk, Trinn: 1-7
En jente og en gutt møtes og blir kjent. Greier de å finne veien sammen, gjennom et farlig terreng? Folkekulturen fra Telemark, og Vestfolds skjærgård og bymiljø, ligger som et bakteppe til denne nyskrevne historien. Forestillingen handler om forskjeller og likheter, utfordringer, håp og verdien av samarbeid. 
I 2020 er det sammenslåing av både kommuner og fylker. I den forbindelse får barn i Telemark og Vestfold besøk av den nye forestillingen:

måne av sølv
sol av gull
Bli kjent med noen av regionens fremste utøvere innenfor musikk, litteratur og visuell kunst.

Norske Barnestreker

Film, Trinn: 5-6
Gjennom produksjonen Norske Barnestreker vil elevene få et innblikk i hvordan animasjonsfilm lages. Det vil være en visning av norske animerte kortfilmer etterfulgt av en muntlig innføring i animasjon av animatør Linda Fagerlig Sæthren og en kort praktisk innføring i teknikken pixillasjon.
Klassen får se 5 animerte kortfilmer – alle laget av forskjellige filmskapere. Filmene vises for hele trinnet første del av dagen. Filmvisningen varer 60 minutter
Etterpå blir det gruppevis innføring i hvordan animasjon lages – før alle elvene skal være med på å lage en kort animasjonsfilm i teknikken pixillasjon. Verkstedet varer 90 minutter pr. klasse.
Elevene skal sitte igjen med et inntrykk av hvordan animasjonsfilm lages og hvor mye arbeid som ligger bak. Samtidig skal den praktiske delen vil gi elevene mestringsfølelse og kunnskap nok til å kunne lage egne animerte filmer i etterkant av turneen.Produksjonen vises for 6-trinn i Horten, og for 5-trinn i Larvik. 

Pepe & Speedy

Musikk, Trinn: 1-7
Disse to jazzmusikerne bruker gitarer, klarinetter, saksofoner og deres hjemmelagde "pepefon" når de lekende utforsker lyd, rytmer og melodier. Publium opplever en lydverden som varierer fra frydefull gypsy-jazz og melodiske sanger til groovende rytmer og svingende vals. Egenkomponert musikk, pop, jazz og klassisk, alltid med et hovedfokus på spilleglede, kreativitet og kommunikasjon med sitt publikum.Pepe & Speedy ble nylig nominert til den internasjonale prisen YAMawards for beste produksjon i kategorien Small ensemble.

Phønix

Musikk, Trinn: 1-7
Phønix har spilt for barn i hele verden fra Beijing til Toronto og Wien til Helsinki. Phønix trekker barna inn i en spennende verden av iørefallende melodier, dramatiske sanger og spennende rytmer som har vokst ut av den danske og norske musikkultur. En konsert med Phønix oser av energi, timing og et sterkt visuelt uttrykk.

Påvirka

Film, Trinn: 8-10
Vi tror gjerne at oppfatningen av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med moten. "Påvirka" tar sikte på å bevisstgjøre elever og lærere om påvirkningen vi blir utsatt for gjennom media og hvordan denne fører til trange - til dels umulige - normer for utseende.
Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film «How do you like my hair?», en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes - enn det vi forventer.Ved å ta utgangspunkt i sitt eget ønske om å påvirke vil Blichfeldt vise hvordan vi er under en konstant strøm av påvirkning fra media. Hun argumenter for at dersom man ønsker å nærme seg frie og selvstendige valg, må man bli bevisst denne påvirkninga og forholde seg kritisk til den. Hun vil vise fram hvordan markedsføring fra utseendeindustri og strømmen av bilder fra underholdningsindustri understøtter hverandre og drar i samme retning. Hun vil særlig ta opp influencernes, og instagrammernes rolle.«How do you like my hair?» vant kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad i 2014. Filmen vant også prisen «Der grosse Klappe», på DOX! i Duisburg: En pris for politisk dokumentar for ungdom, kåret av en ungdomsjury.

Scenekunst 2019 - 2020, Tilrettelagt: Mammas mage (Kvadratteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Mono og Nova skal få en bror eller søster. De venter, og det er ganske kjedelig. Derfor begynner de å leke seg med tanken hva som kan være inne i magen. Hvorfor kommer det så rare lyder? Hva om den aldri vil ut? Tenk om det bare er en promp...
                            
”Mammas mage” er en filosofisk og estetisk forestilling der de tar opp undring og spørsmål barn kan ha når mamma plutselig blir gravid. Scenografien er en stor mage som vokser gradvis gjennom forestillingen. Gjennom lys, musikk, farger og et fysisk språk, leker forestillingen med barnas fantasi om hva som spirer og gror inne i magen.
Forestillingen er støttet av Kulturrådet - Fri scenekunst

Scenekunst 2019 - 2020, Tilrettelagt: På havets bunn (Det stille teateret)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Bli med på en vakker, ordløs oppdagelsesreise ned i havdypet.
Glitrende fiskestimer stryker forbi, mens maneten duver sakte med bølgene. En sjenert eremittkreps våger seg fram fra sitt skjulested, og kamskjellet vokter sin hemmelighet.En undrende forestilling inspirert av Inger Hagerups dikt "På havets bunn står skutene”.
Støttet av Norsk Kulturråd, Fond For Utøvende Kunstnere og Vestfold Fylkeskommune.

Scenekunstvalg 2019 - 2020 BRØDRE & SØSTRE (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Scenekunstvalg 2019 - 2020 Don't kill your darlings (Det Andre teatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
SHIM sliter etter å ha mistet sin sjelevenn i en merkelig bringebærdrops-ulykke. Nå bor SHIM i den gamle leiligheten, lytter til naboene og tar opp historier om livet deres.
Forestillingen er et sett med leker og historier laget av SHIM for å avverge den smertefulle virkeligheten der hun er forlatt alene. Ensemblemedlem ved Det Andre Teatret og skuespiller Ingvild Haugstad vever historier der fantasi og virkelighet blander seg sammen, og lar publikum selv finne ut hva som er sant og hva som er drømt.Showet er både morsomt og absurd, poetisk og trist, laget av en leken skuespiller som fjerner avstand mellom sal og scene. Det er en forestilling som fremhever Det Andre Teatrets stil og kjennetegn, med omforming, nær historiefortelling fortalt i dialog med publikum og lek med teatrale virkemidler.
Forestillingen er utviklet gjennom improvisasjon, i et samarbeid mellom Ingvild Haugstad Gundersen og lyd- og lysdesigner Henrik Stoltz Vernegg. 



Scenekunstvalg 2019-2020 Cirkuskonsert med Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3

Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Scenekunstvalg 2019-2020 Dance on, Dance off

Kunstarter i samspill, Trinn: VG1-VG3
Dance on, Dance off
En episk, improvisert dansebuffé. To improvisatører med nesten ingen danseerfaring og to dansere med nesten ingen teaterimproerfaring møtes på scenen for å lage verdens neste store improdansehits – for her kan alt bli til spektakulær dans. Trumps siste påfunn kan bli en trist zumba. Tentamen din kan bli til en fet giraff-hiphop. Eller kanskje instastorien din blir en samtidsballett til en Rhianna låt.Publikum bestemmer de rareste sammensetningene og improvisatørene må lage dansenumre ingen har sett før eller i det hele tatt prøvd på. Kom og se livet ditt bli til en dans du sent vil få av netthinnen! Dance on, Dance off!Forestillingen er et samarbeid mellom Det Andre Teatret og Th´Line.Støttet av Fond For Lyd og Bilde.På scenen: Mats Eldøen, Cathrine Frost Andersen, Olli Wermskog, Charlott Madeleine Utzig, Ida Wigdel, Kristina Søetorp Wallace
Regissør: Tony Totino og Ida Wigdel
Lydimprovisatør: Henrik Stoltz Vernegg
Lysimprivisatør: Øystein Stanghelle Eriksen

Scenekunstvalg 2019-2020 HELLO (Therese Slob Produksjoner)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
HELLOTHERESE SLOB PRODUKSJONERI HELLO møter vi tre unge dansere som har røtter i ulike kulturer.
Gjennom dans, tale og film forteller de sine historier. Historier om å finne ut av hvem man er og hvor man hører til.

Abir og familien har flyktet fra Yemen. I hennes kultur har ikke jenter lov til å stå opp for seg selv, ei heller danse. Men dans har gitt den sjenerte, stille jenta mot til å ta egne valg. Gjennom dans har hun funnet sin stemme.

Bao har vokst opp i Norge med norsk mor, vietnamesisk far og en fot i hver kultur. Da kan det være vanskelig å vite hvem man egentlig er. For Bao var det å danse en naturlig måte å kommunisere med andre på. Gjennom dans har han funnet tilhørighet.

Miko flyktet fra Eritrea og var på flukt i måneder før han kom til Norge. En ung gutt og en sterk historie. Gjennom dans har han bygget et liv og en hverdag i Norge.

HELLO er en vakker og sterk forestilling om identitet.Co-produsert av Teater Innlandet og Therese Slob Produksjoner
Støttet av: Kulturrådet, Spenn, Hamar Fylkeskommune og Fritt OrdANSVARLIGEUtøvere/grupper: Therese Slob Produksjoner

Scenekunstvalg 2019-2020 Vildanden - et rettsdrama

Annet, Trinn: VG1-VG3
Vildanden - et rettsdramaGregers Werle står tiltalt. Har han medvirket til at unge Hedvig Ekdal tok sitt eget liv (tiltale etter § 277, første ledd)? Eller, har han forlatt Hedvig i hjelpeløs tilstand (§ 288)? Dømmes han til fengsel i inntil 15 år eller går han fri?Juryen, ti frivillige legmenn, valgt blant publikum, avgjør Gregers Werles skjebne. Dette er etikk vs jus; løgn vs sannhet. Dette er jakten på sannheten om sannheten. Tåler vi den? Tåler vi at livsløgnen avsløres?Vildanden er fremført mer enn 20 000 ganger verden over. Endelig skal dommen falle.Vi kan love dere et dramatisk rettsoppgjør!Fra et pedagogisk ståsted så vil forestillingen fungere som en innføring i hvordan rettssystemet vårt fungerer og også Henrik Ibsens dramatikk..Teatersjefens kommentar
“Ibsen har skapt en rekke med karakterer jeg vil kalle «idealister»: Vi har presten Brand, som vil gjøre ting fullt og helt – ikke stykkevis og delt. Vi har doktor Stockmann, som mener at den sterkeste mann i verden er han som står mest alene. Og vi har Gregers Werle, som ønsker å avsløre livsløgner. Felles for dem alle er at det går dem ille. Hvorfor er Ibsen så streng med idealistene? Er det ikke nettopp idealister verden trenger?

I Skien har jeg møtt mange som fordømmer Gregers Werle; de vil ikke engang si at han er hovedpersonen i Vildanden – selv om det for meg ikke er noen tvil om at dette er tilfelle. Nei; han der forferdelige fyren som leder Hedvig til selvmord vil de ikke forsvare! Men er ikke Gregers sitt prosjekt om å bringe sannhet inn i samfunnet godt? Trenger ikke verden nettopp mer åpenhet og sannhet? 

Når Teater Ibsen nå presenterer verdens første versjon av Vildanden som et rettsdrama, så er det nettopp for at dere – folket – skal få lov til å være med og felle dom over idealisten Gregers Werle. Vi vil at dere skal få lov til å ta stilling til om livsløgner bør avsløres, eller ikke.

Retten er satt!”
Thomas Bye

Screening

Visuell kunst, Trinn: 6
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Slampoesi med Taro Cooper Vestøl

Litteratur, Trinn: 7
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Dagen begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som Taro liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

STAR WÅRS med Å

Scenekunst, Trinn: 1-7
Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.

Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.

Tegn Serier!

Visuell kunst, Trinn: 6-8
" De fleste slutter å tegne i en alder av ca. 12 år fordi de «ikke kan tegne». Med dette kurset vil jeg vise elevene at ikke bare KAN de tegne, men også at hvis de kombinerer evnene de har til å både skrive og tegne kan de fortelle historier på en helt ny og overraskende måte", sier tegneserieskaperen Tore Strand Olsen.

The girl with the ugly face

Scenekunst, Trinn: 1-5
Lisa har lett for å bli sint. Når hun blir sint, så blir hun veldig sint. 
Hun har aldri slått noen, eller kastet stein på noen.
Men når hun blir sint så sier hun slemme ting. 
En dag sier hun så mange slemme ting, at alle de andre på skolen roper «Buuu, du er stygg i fjeset» Lisa går hjem og tenker at ingen forstår henne. Ikke de andre barna, ikke lærerne og heller ikke foreldrene. 
Dette er en forestilling om språk og sinne. Det er også en forestilling om vennskap, og om hvordan det er mulig å gjøre ting godt igjen når alt føles vondt.Den nye forestillingen til NIE (New International Encounters), bygger på intervjuer og verksteder med mer enn tusen barn i Norge, Kroatia og Storbritannia. The Girl with the Ugly Face handler om språk: hvordan språk forandrer vår oppfatning av verden rundt oss, hvordan verden rundt oss forandrer språk, og hvordan språk forandrer vår oppfatning av andre mennesker. Forestillingen handler også om å være seks år gammel og passe inn (eller ikke!), uansett hvor du er og hvilket språk du snakker.
Utøvere: Helder Deploige og Ingeborg Larsen 
Konsept og regi: Kjell Moberg 
Medregissør: Elisabet Topp
Scenografi og kostyme: Katja Ebbel Frederiksen
Komponist: Helder Deploige
Lysdesign: Jan Hons
Produsent: Iva Moberg/ Uta Guildhuis

Forestillingen er utviklet i samarbeid med Asker Kommune, og med støtte fra Norsk Kulturråd. 

Tobias og dagen det smalt

Scenekunst, Trinn: 1-4
Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste dinosaurekspert!Bestevennen Pauline er i virkeligheten den eneste som vet hvem Tobias er. Hun prøver å hjelpe, men likevel føler Tobias det som da meteoren kolliderte inn i jorda og alle dinosaurene døde. Hva kommer til å skje hvis alle får vite hvem han egentlig er?Tobias og dagen det smalt er en forestilling om identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt: det er mange måter å være menneske på.Forestillinge mottok Heddaprisen 2018 for beste barneforestilling!
En co-produksjon med Hålogaland teater.Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend. Forprosjekt og tekstutvikling er støttet av Dramatikkens hus, Fond for utøvende kunstnere, Ferske Scener, Tromsø Kommune, Seanse og ArtLab.

Tractor Circus (Tractor Circus Project)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Tractor Circus Project består av fire artister: tre sirkusartister som utfolder seg innen forskjellige sirkusdisipliner, og en musiker med et hjerte av punk, men med en sterk forbindelse til svensk visesangtradisjon. 
Med en teleskoptruck og to gamle varebiler skaper de sin mobile scene. De bor i sine vans og er ofte på reisefot. Tractor Circus' forestilling viser både utfordringene og gledene et omreisende liv kan by på. Det ‘frie livet’ skildres gjennom tekster, sang, humor og akrobatikk. Publikum får ta del i en annerledes hverdag der nære relasjoner, ulike drømmer og behov står i fokus. Tractor Circus ønsker å bringe de små, intime forestillinger ut til distriktene. 

TÅRNET

Film, Trinn: 10
Fire generasjoner palestinske flyktninger. Ett håp.Den 15 mai 1948 ble staten Israel opprettet, til tross for omfattende protester fra palestinerne som bodde i området fra før. Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet fra sine hjem og over 500 palestinske landsbyer ble ødelagt . Palestinerne kaller 1948-krigen for "al-Nakba", som betyr "katastrofen".Tårnet er en varm og spennende fortelling om den elleve år gamle jenta, Wardi, og hennes oldefar Sidi, som bor sammen i et høyt tårn i en flyktningleir i Beirut, Libanon. Helt siden Sidi kom til flyktningleiren i 1948 har han holdt fast på håpet om å returnere til sitt kjære Palestina, men nå er tiden i ferd med å løpe ut. Filmen tar oss med på Wardis reise til fortiden gjennom historiene til de fire generasjonene som bor i tårnet, i søken på Sidis tapte håp og hennes egen fremtid.Filmen er basert på ekte historier fra intervjuer, samtaler og observasjoner gjort av regissør og manusforfatter, Mats Grorud, mens han bodde i en flyktningleir i Beirut, Libanon.Filmen berører, engasjerer og inspirerer. Den er et godt utgangspunkt for mange gode samtaler med elever om menneskerettigheter og om det å leve som flyktning.Etter filmen vil det bli ettersnakk med Mats Grorud.Filmen er med norsk tale.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, gravskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst og inneholder fire poster. Alle gruppene er innom de fire postene. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks grupper. Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
Til informasjon så vil ikke Gildehallen brukes under DKS-prosjektet på MIdgard i år, grunnet filminnspilling av TV-serien Vikingane.

Visuell kunst 2019 - 2020, Tilrettelagt: Et blikk på hverandre

Visuell kunst, Trinn: 10-VG3
Et blikk på hverandre  - Kunstverksted med fotografi og lydlandskap for barn og unge med behov for tilrettelegging.
I kunstverkstedet Et blikk på hverandre skal elever med spesielle behov portrettere hverandre med fotografi og lydlandskap. Å åpne seg selv for portrettering er sårbart, og krever mot og styrke. Gjennom dette verkstedet er håpet at elevene kan finne motet og styrken som bor i dem.
Ved hjelp av enkelt forarbeid og to skoledager, skal produksjonen skape et personlig portrett av den enkelte elev som deltar på workshopen. Portrettene består av en serie fotografier i tillegg til beskrivende lydlandskap og musikk redigert i en selvstendig videofil. Alle som deltar skal bli portrettert og selv portrettere en medelev.Portrettene kan inkluderes i en utstilling, og å godta publisering i kunstnerisk sammenheng er en del av Et blikk på hverandre. Besøk oss gjerne på www.etblikk.no for å lese mer om prosjektet eller for å se noen av portrettene som allerede er blitt laget."

Visuell kunst 2019- 2020: Preus Museum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En fotohistorie – fra skatter til serieproduksjon
«En fotohistorie» er Preus museums faste utstilling som illustrerer fotohistorien fra 1839 og frem til i dag ved hjelp av kameraer, tekniske gjenstander og fotografier. Her finnes også et eget rom der man kan leke seg med optiske prinsipper, og ikke minst et «camera obscura» som til tross for mørket kan få et lys til å gå opp for en.
Utstillinger og verksteder avhenger av museets program: http://www.preusmuseum.no/Opplev-utstillingene/Kommende-utstillinger

Visuell kunst 2019-2020: Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i DKS Vestfold skoleåret 2017 - 2018 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Visuell kunst 2019-2020: Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Omvisning på Haugar Kunstmuseum i forbindelse med ulike utstillinger. Merk Samtidskunst og teater i Tønsberg Domkirke!Skolen bestiller tid direkte med Haugar, men må meldes inn til DKS Vestfold. Transport bestilles av skolen og dekkes av DKS Vestfold.
  • Se mer på www.haugar.com
  • Sjekk ut appen «Kunstporten»
  • Samtidskunst og teater i Tønsberg Domkirke!

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.
We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.

Ønskedrøm

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.
Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.Forestillingen ble skoleåret 2016-2017 spilt i kommunene: Nøtterøy, Tjøme, Sandefjord og Horten. Tilbakemeldinger fra skolene: Fra elevene: Morsomt, flinke skuespillere, kjempegode til å improvisere, gøy, fengende, kult! Lærer: De hadde publikum i sin hule hånd!

Media natura

Visuell kunst, Trinn: 5
Kunst og natur

Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter