Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Vestfold

Vestfold fylkeskommune

Postadresse: Postboks 2844, 3702 Skien

Besøksadresse: Svend Foynsgt. 9, 3126 Tønsberg

Telefon: 948 64 966, 909 19 432

Kontaktperson:Belinda Leu (grunnskolen)/ Torill Sjømæling (videregående skole)

Antall produksjoner: 54

  • Alle
  • Grunnskole
  • VGS

Alexander Løken - Edvard Frosts ekspedisjoner

Litteratur, Trinn: 7

Alice i Eventyrland

Scenekunst, Trinn: 1-7
Alice er ikke som de andre jentene, hun føler seg utilpass i et samfunn fullt av strenge normer. Hun løper vekk fra et frieri, faller ned i et hull og havner i Eventyrland hvor den onde Røde Dronningen regjerer. Nå må Alice redde Eventyrland! På reisen møter hun en kanin, en hattemaker og mange andre rare karakterer som gir henne en verdifull lærepenge -  hun må være seg selv for å overkomme hindrene både i Eventyrland, og senere, i sin egen verden.
Alice i Eventyrland er en helsprø teaterforestilling for barn. Forestillingen spilles som tegneserieteater - en komisk, fartsfylt og nyskapende stil i det norske teaterlandskapet. Forestillingen er energisk- med dynamisk bruk av lyd og musikk, og et bredt spekter av uttrykk. Feil Teater ønsker at barna skal hengi seg til et magisk univers og en historie om viktigheten av å ta egne valg.

Animasjon for alle [2019/2020]

Film, Trinn: 10
Dette er en intensiv dag med masse moro!
Elevene skal i løpet av dagen innom ulike typer animasjon:
  • Pixillasjon: Elevene får en praktisk innføring i animert bevegelse og rollebesetning – hvor hele klassen vil bidra i å lage en kort film.
  • Tegnefilm: Etter pixillasjonen vil elevene få en innføring i tegnefilm. De lager en blanding av tegnefilm, objektanimasjon og pixelasjon med fargeblyanter på A4-ark individuelt eller i små grupper.
  • Cut-Out: I en balløvelse i teknikken Cut-Out (utklippsfilm i papp) vil elevene lære hva begrepene Ease In – Ease Out og Squas’n Stretch innebærer – to av de viktigste begrepene i læren om animert bevegelse.
Dagen avsluttes med en muntlig animasjonsqviss og en oppsummering av dagen.

Avtrykk og identitet

Visuell kunst, Trinn: 8-9
Hver dag setter vi fra oss tusenvis av avtrykk - fysiske avtrykk i miljøet vårt, og vi etterlater oss psykiske avtrykk hos hverandre. Oftest tenker vi ikke over det.
Denne dagen vil vi fokusere på fingeravtrykket. Det er enkelt for vi har det med oss, alltid. Og det er vakkert.
Ubevisst setter vi dette avtrykket fra oss hele tiden, men denne dagen bruker vi det bevisst i et kunstprosjekt som handler om identitet og tilhørighet.

Vi ser på forstørrelser av fingeravtrykket, og vi ser på bilder av kunst der kunstnere gjennom tidene har brukt tommelen og dennes avtrykk. Til slutt har vi en workshop der vi jobber med trykksverte og egne fingeravtrykk.

Bilder forteller

Visuell kunst, Trinn: 8-9
En bokillustratør produserer bilder med et budskap. Det skal også elevene gjøre i dette verkstedet, og de skal lage tekst til de håndmalte bildene sine. Velkommen inn i bokkunstens eventyrlige univers! 
Ved hjelp av strategiske virkemidler som tusjmaling og billedutsnitt skal elevene finne unike motiver som kan fortelle ulike historier. Hver elev har sin særegne strek og hver illustrasjon er som et eget lite kunstverk med et personlig uttrykk. Elevene skal også skrive egne tekster med bildene som utgangspunkt, og produsere små billedbøker.Verkstedet blir ledet av illustratøren Chris Stonehill. Han er fra England og bosatt i Kristiansand. Formålet med verkstedet er å utvikle elevenes tegne- og skriveferdigheter, samt gi dem kunnskap om håndverk og originalitet. Chris var på videregåede skoler i Oslo i 2015-16 og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Brune

Scenekunst, Trinn: 5-7
Om dagen er Rune Rune, men om natten er Rune Brune- superhelten som ikke er redd for noen ting!Med pensel og brunmaling lister Brune seg ut. Og det er vel ikke Rune sin feil at Brune maler syklene til de store guttene i superhelt-timene?Brune er en forestilling som er bygget på boken "Brune" av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg.En forestilling om vennskap, mot og om å ta igjen. Det er også en forestilling om å savne bestefaren sin, og om hvordan alt kan gå galt når superheltkreftene ikke lenger strekker til.Boken ble vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014 og nominert til Brageprisen i 2013.Teaterforestillingen vant Heddaprisen for beste barneforestilling i 2017.Forestillingen er produsert i samarbeide med Akershus Teater.Støttet av: Spenn.no, Fond for lyd og bilde, Høyskolen i Oslo og Akershus, Det Norske Komponistfond og FFUK.no

Brødre & søstre

Scenekunst, Trinn: 8-10
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Dans 2019 - 2020, Tilrettelagt: Safarium

Scenekunst, Trinn: 1-10
Safarium er en danseforestilling, spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg formmessig mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna på ulike måter inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med utøverne.
Prosjektet tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet, eller baskete omfavnelser, får publikum oppleve både fysisk kraft og sensibilitet på nært hold.
Målet er å utfordre  publikum til  erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap,  som utøverne og barna deler –  et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer.
Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en  midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både  utøverne og landskapet.Utøverne tar kontakt med skolen god tid i forkant av besøket og avtaler klokkelsett og det praktiske rundt besøket.

De voksne

Scenekunst, Trinn: 5-7
Fire merkelige mennesker stormer inn i klasserommet. De sier de er kommet for å «sprenge farger inn i hjernene deres» for å hjelpe dere, og de har dårlig tid. Samtidig, på ungdomsskolen: To venner har begynt på første skoledag i den nye klassen. Den ene sliter med å finne seg selv og sin plass i det sosiale hierarkiet på skolen. Den andre har bare én eneste venn og har det vanskelig hjemme. Han har også en konspirasjonsteori om at alle voksne har et virus på hjernen og prøver å overta jorda.Samtidig, i Mexico: En hel skoleklasse drar til Månen, der de finner ut at månefolket tror at jorda er laget av gelé. Eller kanskje ikke. Kanskje det skjer noe helt annet. Det er ikke så farlig."De Voksne" er et improvisert barneskuespill som går rett inn i barnas virkelighet, klasserommet, og insisterer på at håp, drømmer og fantasi er helt på ekte.Forestillingen er basert på Fredrik Høyers bok «De Voksne».NB! Dette skal være en overraskelse for elevene!

Detektivbyrå nr. 2 – Operasjon Spøkelse

Scenekunst, Trinn: 1-4
Detektivbyrå nr 2 går til scenen!
Spøker det virkelig i Elvestad? Tiril, Oliver og Åtto får høre en historie på butikken om en jente med hvitt ansikt som viste seg i vinduet på det gamle jaktslottet på Storberget i Elvestad. Folk har alltid snakket om det gamle sagnet om en tjenestepike som ble holdt fanget i jaktslottkjelleren for lenge siden og som har blitt kalt «Den grå piken». Er det hun som går igjen? Eller kan det være en annen forklaring?Dette må undersøkes, og Detektivbyrå nr. 2 tar på seg saken!Forestillingen er basert på boken «Operasjon Spøkelse» av Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes.

Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: 8-10
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert for 8.-10. trinn!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Film 2020-2021: Gnisninger

Film, Trinn: VG1-VG3
Gnisninger - presenteres av regissør Marius Myrmel i vimeolenken her: Gnisninger presenteres av regissør Marius Myrmel
Passord: DKS2020

Film 2020-2021: iHUMAN

Film, Trinn: VG1-VG3
iHUMAN - en film av Tonje Hessen Schei og Jonathan Borge Lie
Film om kunstig intelligens, sosial kontroll og makten bak
- Kunstig intelligens - det nye Big Bang?Visste du at at Facebook, Instagram og Google er bygd opp av kunstig intelligens?Noen ser kunstig intelligens som løsning på klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. Andre mener den er en større trussel mot menneskeheten enn atombomben. lærer nå selv av sine egne avgjørelser, og hastigheten på maskinene vil være 100 000 ganger så kjappe om bare få år. Hvem taster inn hvilke koder for fremtiden vår, og hva betyr det for livet ditt? Hvordan kan vi sikre oss at maskinene kodes med algoritmer som er til det beste for menneskene og demokratiet? Bli med verden rundt og opplev innsiden av den eksplosivt voksende kunstig intelligens industrien.iHUMAN er lagd av det prisvinnende teamet bak filmen DRONE.Regissør Tonje Hessen Schei
Produsent Jonathan Borge LieFilmvising og ettersnakk med regissør / produsent

Film 2020-2021: Selvportrett

Film, Trinn: VG1-VG3
Selvportrett - en film av Margreth Olin, Katja Høgset og Espen Wallin.Selvportrett er en film om kunstens og overlevelsens kraft, men den reiser også viktige spørsmål om hvilken behandling den som lider av anoreksi trenger.
Publikum får møte en usedvanlig jente i en rå og poetisk film. Filmen er et portrett av en kunstner, og et portrett av en dødlig sykdom.
Se presentasjonen fra en av regissørene, Katja Høgset på siden her.Sammen med visning av filmen vil vi kunne skreddersy opplegg rundt visningen, som bl. a. vil omfatte regissørmøte.

Film og animasjon

Film, Trinn: 9-10
I møtet med lokale filmskapere får elevene grunnleggende innføring i å fortelle historier på film. På en underholdende måte lærer elevene om dramaturgi og filmanalyse, og får deretter prøve seg som animasjonsfilm-skapere.
Fra Sandnes Media kommer det som regel to animatører og det betyr at to klasser lager animasjonsfilm samtidig. For å få opplegget til å gå opp med antall klasser kan det ved enkelte skoler være dager hvor det kommer en animatør og holder kurs for en klasse. Det er oppstart kl 09:00.I Re kommune er det film for 9. trinn og i de andre kommunene for 10. trinn.
 

ISskulptur på Eidsfoss Hovedgård

Visuell kunst, Trinn: 8-9
Vi bygger en form av is på Eidsfoss Hovedgård.​​​​​​​Dette DKS- prosjektet er en stedspesifikk produksjon der elevene får et nytt blikk på et kjent sted i kommunen.Vi bruker is som byggemateriale og skaper en form i landskapet av elevenes arbeider. Skulpturen vil være midlertidig og i konstant forandring og det forgjengelige vil stå i kontrast til landskapets bestandighet.Tre kunstnere vil presentere is som formingsmateriale og i samtale med ungdommene skapes en installasjon i landskapet.På Eidsfoss hovedgård skal vi la oss inspirere av hagen og dens historie om eksotiske planter og fremmede frø. Former på frø finnes i uendelige variasjoner, noen har vinger og kan løftes av vinden, andre er gjemt i harde skall som trenger en skogbrann for å åpne seg mens andre igjen har utviklet en reisevei gjennom fugler og pattedyr som spiser frøene.
Alle har samme formål om å beskytte noe verdifullt, komme fram til et egnet sted der nytt liv kan utfolde seg. I 2020 er det 8- og 9-klassingene i nye Holmestrand kommune som sammen skal skape en isskulptur på Eidsfoss hovedgård. Vi skal skjære nye frøformer av is som etter hvert vil bli til en kjempestor lysende frøkapsel midt på plassen foran hovedgården. Disse fantasifrøene vil varmegradene forme videre på helt til de er tilbake i jorda og nye ideer vil blomstre på Eidsfoss hovedgård.Hver elev får sin iskube som skal formes med verktøy tilpasset arbeid i is, for så å sette sammen iskubene til en felles installasjon.I de to timene ungdommene jobber med is er dialog nøkkelen, det er her ideene oppstår, utfordres og kommuniseres. Ungdommene må selv utforske materialet og dets muligheter. Med fantasi, lyst og lek finner de sitt unike utrykk som skiller seg fra alle de andre.Kunstnerne er tett på i denne prosessen og bidrar til mestring.

James Bond - GoldenEye

Scenekunst, Trinn: 8-10
 «James Bond» en forestilling produsert av teaterkompaniet Feil Teater.
 «James Bond» er en scenisk adapsjon av den ikoniske filmen Goldeneye. Forestillingen er laget i stilen tegneserieteater - en leken og actionfylt uttrykksform som harselerer med filmens verden. Dette er en forestilling fullspekket av humor, parodiske karakterer og kjente referanser. De fem skuespillerne har ikke med seg noen kostymer eller kulisser på scenen - alt fra motorsykler til pinballmaskiner levendegjøres kun via aktørenes kropper. Og når de i tillegg skal spille ut en to timer lang film på bare 20 minutter blir det klart at dette er en forestilling med et forrykende tempo.
8-trinn i Holmestrand og Larvik får i tillegg workshop i etterkant av forestillingen. Det bes om at det holdes av 2 rom til workshop, slik at klassene kan deles opp i mindre grupper. Gjerne gymsal, aula, treningsrom eller andre store rom som egner seg for bevegelse og lek. 

JØRGEN MOES VEI NR 13

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Koristenes ABC- To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Kulturarv 2020- 2021: Vallø - det uforståelige bombetoktet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
I andre verdenskrigs siste dager angrep over 100 britiske allierte bombefly Vallø, et lite industrisamfunn utenfor Tønsberg, og 53 tilfeldige nordmenn ble drept. Flere av dem var barn. Angrepet kom som et sjokk, og de overlevende har aldri forstått hvorfor den massive bombingen var nødvendig. I denne filmen gjenopplever vi dramatikken gjennom seks av de overlevende. Foruten de sterke tidsvitnene medvirker også Norges største krigshelt, avdøde Gunnar Sønsteby og mannen bak suksessboken «Kongens nei», Alf R. Jacobsen.Filmskaper Erik Jacobsen vil sammen med filmvisningen snakke om hvordan filmen ble til, og sette hendelsen inn i en større sammenheng.
PASSORD til video: dksElever sier:
​​​​​​​Jeg syntes det ga oss elever et fint perspektiv på hvordan et lite miljø som vallø opplevde krigen.Fikk meg til å tenke mer over nærmiljøet som historie​​​​​​​

Kulturarv 2020-2021: Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".
For fem  år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
l Vestfoldmuseene tilbyr fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  •  Nord-Jarlsberg museene vil formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:

Kontaktperson i Nord-Jarlsbergmuseene:Urd Kalvik tlf.:41269749 (nyansatt fra 01.09.19)Merethe Sortland tlf.: 48293935 (fram til 01.09.19)Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 Maks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Dagsgang: Opplegget gjennomføres på Berger museum, BergerMedvirkende:Urd Kalvik (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Merethe Sortland (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.
KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
.

Kulturarv 2020-2021: Operasjon Betongblanding

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Operasjon Betongblanding

Presentasjon av den illegale motstandsbevegelsens utvikling i Vestfold under 2. verdenskrig, med vekt på de siste 12 månedene før frigjøringen 8. mai 1945. Spesifikt Operasjon Betongblanding 14. mars 1945 med vekt på de unge menneskene som var med på aksjonen eller opplevde aksjonene.Målet med opplegget er at elevene skal bli kjent med lokalhistoriske hendelser i Vestfold under 2. verdenskrig og få en innføring i det lokale motstandsarbeidet konstrert rundt Milorg. Det er første gang at Aksjon Betongblanding er dokumentert helhetlig og samlet. Materialet inneholder også originalopptak med tidsvitner som aldri tidligere har fortalt sine historier. Dokumentasjonen har tatt over tre år. Prosjektet er lisensiert under CC BY-NC-SA 4.0 og er støttet av Fritt Ord, Forsvarsdepartementet, Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Horten kommune og Færder kommune.
Historisk bakgrunn
9. april 1940 var starten på den tyske invasjonen som etter to måneder med norsk motstand, endte med en fem år lang okkupasjon. Norge ble underlagt Det tredje riket, Adolf Hitlers nasjonalsosialistiske stat.

Ved hjelp av lokale støttespillere gjennom Vidkun Quisling og hans parti, Nasjonal Samling, skulle Norge gradvis omformes til et land styrt etter førerprinsippet, Hitlers mal.Men dette skjedde ikke uten motstand. Tidlig i krigen var denne motstanden kjennetegnet av sivilsamfunnets motstand der lærere, foreldre, prester og studenter nektet å føye seg. Parallelt med dette ble det i det skjulte bygd opp en landsomfattende organisasjon, Milorg.
I Vestfold ble de fleste militære motstandsgrupper en del av denne i løpet av 1942/43, med unntak av Saborg som ikke gikk inn i Milorg før årsskiftet 1944/45.

Etter de alliertes invasjon av Frankrike 6. juni 1944 ble det fart i de allierte forsyningene av våpen til de illegale gruppene, også i Vestfold. 14. mars 1945 gjennomførte Milorg i Vestfold, D-15, en koordinert aksjon med kodenavn «Operasjon Betonglanding» med deltakere fra nesten alle kommunene i fylket.  Det var ikke en selvfølge at dette var mulig. Året før ble organisasjonen utsatt for tyske aksjoner med katastrofale utfall.Over 3000 unge gutter i Vestfold var en del av Milorg, den militære delen av motstandsarbeidet i Norge. Mange barn og unge har en bestefar eller oldefar som var med, kanskje uten å vite det.

Utenom allierte flyangrep, var kanskje Aksjon Betongblanding det nærmeste vestfoldinger kom krigens brutalitet.

LABYRINTER - André Bjerkes dikt møter Karoline Krügers musikk

Musikk, Trinn: 1-7
De aller fleste har i løpet av sin barndom støtt på lyrikeren André Bjerkes barnedikt: Fortellinger om furuklatrende bestemødre, pyramidebyggerne, fru Nitters datter og andre tungebrekkende historier. Vittige og ville leker med alfabetet som byggeklosser, bokstavelig talt. I de samme samlingene finnes også dikt med alvorligere klang; om fuglen Pampistiko Pampibanon, som sørger fordi den ikke finnes, og om fløytisten som blåser så hardt i sin fløyte at tonen nekter å komme ut.
I Karoline Krügers teaterkonsert blir publikum både tilhørere og deltagere, gjennom tekst, rytme og sang, der hun blant annet fabulerer rundt spørsmål som: Blir verden til når vi ser på den?
Høsten 2018 kom albumet Labyrinter, og sangene dere får høre i denne konserten. Plata ble i 2019 nominert til Spellemannsprisen i kategorien Årets beste barneplate.  

Line Baugstø - Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 7
En ny jente i klassen! Malin er spent. Kanskje er det en ny bestevenninne? Kanskje er hun en superjente som kan hamle opp med Sarah og de andre som bestemmer i klassen? Men da den nye jenta begynner, er hun svært sjenert. Malin forsøker å bli kjent med henne, men Leona er ikke enkel å komme inn på. Det viser seg at hun skjuler en hemmelighet, en hemmelighet som blir brutalt avslørt i gymgarderoben. Leona er født i feil kropp! Da får Malin får en ny utfordring: Er hun modig nok til å forsvare den som er utstøtt av alle de andre?I møtet med elevene vil Line Baugstø lese utdrag fra romanen og få i stand en samtale rundt dette med kjønn. Budskapet er at kjønn er et flytende begrep. De aller fleste av oss føler oss hjemme i det kjønnet vi fikk tildelt ved fødselen, men noen faller utenfor den todelingen, av ulike grunner.Line forteller elevene om hvordan hun fikk ideen til romanen da hun mottok et brev fra sin venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk henne til å tenke over hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.Sagt om Vi skulle vært løver:​​​​​​​
«Varm barneroman om å være født i feil kropp. (…) en verdifull døråpner til et komplisert tema. Vi skulle vært løver kunne med fordel bli lest av en del voksne også.» Marie Kleve, Dagbladet«Enkelt, rett fram og tydelig forteller Line Baugstø en god og aktuell historie om en jentegjeng i syvende klasse. Forholdet mellom Malin og Leona (…) er nydelig fremstilt, realistisk og bevegende …» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen«Poengtert om transperson i klassen. Baugstø har gjort en god og grundig jobb med å fremstille et aktuelt problem. Vi skulle vært løver er tett dramatikk med tydelige typer og en spisset historie.» Morten Olsen Haugen, Aftenposten«Line Baugstø har skrevet en god fortelling. Gjennom Vi skulle vært løver åpner hun for samtaler om et tema som ikke er så vanlig å snakke om, i hvert fall ikke i barneskolen. (…) Historien oppfordrer barn til å være seg selv, til å være en venn for vennene sine og kjempe for det man tror på.» Anne Cathrine Straume, NRK

Litteratur 2020-2021: Hei, jeg er et dikt!

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hei, jeg er et dikt! – språkets utallige muligheter” er et skrivestimulerende forfatterbesøk hvor man i fellesskap utforsker fantasi og diktning gjennom undring og diskusjon, eksempler og skriveøvelser.Forfatter og musiker Per Ivar Martinsen bruker dikt, kortprosa og sangtekster for å vise hvordan man tar pennen fatt og dikter selv. Det reflekteres rundt hva ulike tekster kan være: bør et dikt følge eller bryte regler, må en sangtekst rime, hva gjør én fortelling mer spennende enn en annen?Når god kjemi oppstår, kan fraspark til skriveøvelser og kreative prosesser skapes av dialog rundt tidløse tema: å se og bli sett, vennskap og samhold, ønsker og uro for fremtiden, kjønnsroller, identitet, det multikulturelle, tabu, psykisk helse, relasjoner til voksne, det enkle og det vanskelige, og gjerne det vi kaller kjærlighet ...Vårt språklige mangfold av dialekter, morsmål, muntlighet og slang er særegne ingredienser i den enkelte forfatters originalitet – vi har alle historier å fortelle, og man velger selv i hvilket toneleie og med hvilken type tekst den formidles.Med dynamisk gruppedynamikk oppfordres deltakerne til å spisse ører og bidra aktivt med innspill rundt litteraturens sjangere og virkemidler, form og innhold – og for de som ønsker gis det mulighet for frivillig opplesning av nyskrevet tekst."Hei, Jeg er et dikt!" krever ikke tidligere skrive-erfaring. Viktigst er å bidra til et positivt samspill, med nysgjerrighet på språkets muligheter – med enkle ord: å by på seg selv.Veldig god formidler, og veldig gode tilbakemeldinger fra skoler og fylker. Lang erfaring.

Litteratur 2020-2021: Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SkamløsSammen med Amina Bile og Nancy Herz har Sofia Nesrine Srour gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Litteratur 2020-2021: Sult

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
ADAPSJON  - fra roman til tegneserieromanLitt om Hamsun og bokens klassikerstatus – hvorfor er den fremdeles aktuell•Fortellingen  - gjennom 8 illustrerte oppslag•Forskjeller og likheter mellom tegneserieroman  og roman•Kjennetegn ved tegneseriemediet•Fortellertekniske grep – hvordan tegneserien kan fremheve utvalgte ting og skape ny aktualitetMartin Ernstsen er en strålende formidler!

Little Joy

Scenekunst, Trinn: 8-10
Little Joy er inspirert av scenekamp, slapstick og morsomme lydeffekter, og er en forestilling som kan spilles hvor som helst med tre sjarmerende (og utagerende) dansere. Slag, klaps og spark er bygget inn i intrikate sekvenser av vold akseptert av mottaker. Øyeblikk av (innbilt) smerte vises gjennom elegante og ekspressive bevegelser. Dette er seriøs lek, hysterisk tragedie og altoppslukende å se på for publikum. Forestillingen varer 20 min. I etterkant blir det avholdt workshop for 8-trinn (60 min) - se turnéplanOm vær og temperatur er bra spilles forestillingen utendørs, men ha et egnet lokale (gymsal etc) tilgjengelig i tilfelle dårlig vær. Utøverne vil på kort varsel avgjøre om forestillingen spilles utendørs eller innendørs. Joshua Monten Dance Company er et internasjonalt dansekompani med base i Sveits. Utøverne snakker engelsk.

Musikk 2020-2021: Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert i videregående skoler eller inne i et stor åpent rom på skolen!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Måne av sølv

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
En natt reiser en gutt og en jente hjemmefra. Gutten drar fra fjellene, og jenta drar fra verdens ende ved havet. De kjenner hverandre ikke, men reiser på nøyaktig samme tidspunkt uten å vite hvor de skal, bare at de kjente de måtte dra.
De skal snart møtes.
1. januar 2020 ble Vestfold og Telemark et nytt fylke. I den forbindelse har det blitt laget en helt ny forestilling men noen landets fremste utøvere på sine felt, alle bosatt i vårt nye fylke. I denne forestillingen får vi oppleve kunstarter i samspill, og ny musikk, litteratur og visuell kunst.  
På høyre side (under vedlegg) ligger noen av sangene som vil spilles i forestillingen. Ta dere gjerne tid til å høre på musikken før konserten. 

Norske Barnestreker

Film, Trinn: 5-6
Gjennom produksjonen Norske Barnestreker vil elevene få et innblikk i hvordan animasjonsfilm lages. Det vil være en visning av norske animerte kortfilmer etterfulgt av en muntlig innføring i animasjon av animatør Linda Fagerlig Sæthren og en kort praktisk innføring i teknikken pixillasjon.
Klassen får se 5 animerte kortfilmer – alle laget av forskjellige filmskapere. Filmene vises for hele trinnet første del av dagen. Filmvisningen varer 60 minutter
Etterpå blir det gruppevis innføring i hvordan animasjon lages – før alle elvene skal være med på å lage en kort animasjonsfilm i teknikken pixillasjon. Verkstedet varer 90 minutter pr. klasse.
Elevene skal sitte igjen med et inntrykk av hvordan animasjonsfilm lages og hvor mye arbeid som ligger bak. Samtidig skal den praktiske delen vil gi elevene mestringsfølelse og kunnskap nok til å kunne lage egne animerte filmer i etterkant av turneen.Produksjonen vises for 6-trinn i Horten, og for 5-trinn i Larvik. 

Pepe & Speedy

Musikk, Trinn: 1-7
Disse to jazzmusikerne bruker gitarer, klarinetter, saksofoner og deres hjemmelagde "pepefon" når de lekende utforsker lyd, rytmer og melodier. Publium opplever en lydverden som varierer fra frydefull gypsy-jazz og melodiske sanger til groovende rytmer og svingende vals. Egenkomponert musikk, pop, jazz og klassisk, alltid med et hovedfokus på spilleglede, kreativitet og kommunikasjon med sitt publikum.Pepe & Speedy ble nylig nominert til den internasjonale prisen YAMawards for beste produksjon i kategorien Small ensemble. Nå har de tatt turen fra Østerrike til din skole! 

Phønix

Musikk, Trinn: 1-7
Phønix har spilt for barn i hele verden fra Beijing til Toronto og Wien til Helsinki. Phønix trekker barna inn i en spennende verden av iørefallende melodier, dramatiske sanger og spennende rytmer som har vokst ut av den danske og norske musikkultur. En konsert med Phønix oser av energi, timing og et sterkt visuelt uttrykk.

Scenekunst 2020-2021: Backbone (Gravity and Others Myths)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Backbone - en høyenergisk oppvisning i fysisk ferdighet hvor grensene for styrke blir utfordret - fysisk, følelsesmessig, individuelt og kollektivt. En prisvinnende nysirkus-forestilling som vil imponere! Takket være samarbeidet med Nøtterøy og Bølgen kulturhus kan vi igjen presentere en spennende forestilling av høy kvalitet - denne gangen fra Australia!
Nøtterøy kulturhus torsdag 29. oktober dagtidBølgen kulturhus torsdag 12. november dagtid

Scenekunst 2020-2021: BRØDRE & SØSTRE (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
ØNSKEREPRISE! BRØDRE & SØSTRE 
Dette sier elever fra Vestfold - skolene:
"Dette er den beste forestilling jeg har sett. Veldig sterk og fin forestilling. Alle ungdom kan kjenne seg igjen i forestillingens handling, jeg syns det er fint at vi får se en slik situasjon utenfra, siden mange av oss er midt oppi den selv."​​​​​​​
"Får andre til å forstå hvordan folk kan ha det uten at man må fortelle alt hele tiden​​​​​​​"
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus
Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkommende, og til å se forestillingen sammen med elevene. TILGJENGELIG UKE 43.

Scenekunst 2020-2021: Le Chant des Ruins (Compagnie Michèle Noiret)

Scenekunst, Trinn: VG2-VG3
Le Chant des Ruins er en danseforestilling med film som et viktig virkemiddel, et varemerke for koreografen Michèle Noiret, som mener filmens nærbilder gir store muligheter for å understreke viktige øyeblikk underveis.Le Chant des Ruins setter et undersøkende blikk på vårt samfunn som er i stadig endring. Gjenkjennelige temaer som klimakrise, virus og terrorisme - hva gjør det med menneskelige relasjoner?  Gjennom kontrastfyllte bilder og høy intensitet portretteres vårt forhold til verden, spørrende -  og med nødvendig lekehet og humor for ikke å miste håp.Med dansens sterke fysiske uttrykk og svært dyktige dansere, filmopptak underveis, sammen med et spesialkomponert lydbilde og spennende scenografi, veves uttrykkene sammen til sterke bilder og opplevelser som vi kan kjenne oss igjen i.Kompaniet, koregraf og komponist stiller til ettersnakk på engelsk eller fransk! Det er også mulighet for workshop med kunstnerne!En sterk forestilling av høy kvalitet som vi er heldige å få til Norge i samarbeid med Bølgen kulturhus!Spilles i Bølgen kulturhus tirsdag 3. november og onsdag 4. november.

Screening

Visuell kunst, Trinn: 6
"Screening" betyr å undersøke og å kaste lys på noe. Dette skal vi eksperimentere med.
Mediekunstneren Verena Scholz viser et eget verk, en "multimedia-screening-installasjon" og elevene vil ta del i verket. Vi eksperimenterer sammen med prosjektoren, med ulike motiver og med lys og skygge. "Lystatoveringer" prøves ut, egen kropp og forskjellige objekter brukes i lyset.Resultatet dokumenteres og vises på slutten i en fellesvisning. Prosjektet vil gi øvelse på å tenke i flere dimensjoner som tid og rom, og stimulere til å bruke data og teknikk som et kreativt verktøy.
NB: Dette er en ny og forkortet versjon av denne produksjonen. Varighet 45 minutter.

Slampoesi med Taro Cooper Vestøl

Litteratur, Trinn: 7
Hovedfokus er å vekke interesse for slampoesi og kreativ skriving.Vi begynner med litt lek og moro som fort blir lett oppvarming for alle. Det fortelles om slampoesi som konsept og litterære virkemidler som Taro liker og selv bruker, og anbefaler elevene å prøve.Elevene deles inn i lag og begynner med skriveøvelser forkledd som konkurranse. Konkurransen glemmes som regel fort i mylderet av kreativ skriving.Det blir fri skriving hvor elevene får prøve ut det de blir fortalt.Hva er slam poesi?Slampoesi er en uttrykksform som ligger i krysningspunktet mellom klassisk litteratur og rap. Det hele begynte på en jazz klubb i Chicago i 1984 med en mann ved navn Mark Smith som startet en «open mic» for dikt. Stilarten fikk navnet Slam Poetry. Ideen var at poeten skulle framføre teksten sin mer som en «performance», gi den mer energi og innlevelse, gi den dybden og de nyansene den trenger for å nå sitt fulle potensiale som et scenisk uttrykk. Det ble også valgt ut fem tilfeldige jurymedlemmer fra publikum som skulle gi teksten en poengsum mellom 0.0 og 10.0 på bakgrunn av tekstens innhold og selve fremføringen. Hver poet fikk muligheten til å lese tre dikt på max 3 minutter uten å bruke noen form for instrumenter eller andre rekvisitter til å vinne publikums gunst og begeistring. Dette var en direkte kommentar til de etablerte poetene som i god tradisjon leste opp sine dikt som regel uten noen form for innlevelse. Smith mente at Slam Poetry var måten å ta poesien tilbake fra den kulturelle eliten, der bare de lærde kunne ha en formening om hva som var bra kunst.Slampoesi er for folk flest. Dette er nå over 30 år siden og slam-bevegelsen har vokst seg utover alle jordens kontinenter.  I dag utøves slampoesi i store deler av verden. Det alle har til felles er at de har noe på hjertet, enten det handler om kjærlighet til en by, irritasjon over ris under sokkene eller perspektiver på tilværelsen.For oss utøvere er slampoesi inngangen til et mye større univers av muligheter til å leke med ord og betydninger, utvide vokabularet sitt og utforske måter å uttrykke seg selv på. Det er en øvelse på mestring av mellommenneskelig kommunikasjon i en digitalisert tidsalder. Et godt verktøy med andre ord.

Spor av dråper og røde nebb

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.
Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne forestillingen er en blanding av musikksjangre som jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sarahs poesi flettes inn i mellom historier og sanger.

Tegn Serier!

Visuell kunst, Trinn: 6-8
" De fleste slutter å tegne i en alder av ca. 12 år fordi de «ikke kan tegne». Med dette kurset vil jeg vise elevene at ikke bare KAN de tegne, men også at hvis de kombinerer evnene de har til å både skrive og tegne kan de fortelle historier på en helt ny og overraskende måte", sier tegneserieskaperen Tore Strand Olsen.

The girl with the ugly face

Scenekunst, Trinn: 1-5
Lisa har lett for å bli sint. Når hun blir sint, så blir hun veldig sint. 
Hun har aldri slått noen, eller kastet stein på noen.
Men når hun blir sint så sier hun slemme ting. 
En dag sier hun så mange slemme ting, at alle de andre på skolen roper «Buuu, du er stygg i fjeset» Lisa går hjem og tenker at ingen forstår henne. Ikke de andre barna, ikke lærerne og heller ikke foreldrene. 
Dette er en forestilling om språk og sinne. Det er også en forestilling om vennskap, og om hvordan det er mulig å gjøre ting godt igjen når alt føles vondt.Den nye forestillingen til NIE (New International Encounters), bygger på intervjuer og verksteder med mer enn tusen barn i Norge, Kroatia og Storbritannia. The Girl with the Ugly Face handler om språk: hvordan språk forandrer vår oppfatning av verden rundt oss, hvordan verden rundt oss forandrer språk, og hvordan språk forandrer vår oppfatning av andre mennesker. Forestillingen handler også om å være seks år gammel og passe inn (eller ikke!), uansett hvor du er og hvilket språk du snakker.
Utøvere: Helder Deploige og Ingeborg Larsen 
Konsept og regi: Kjell Moberg 
Medregissør: Elisabet Topp
Scenografi og kostyme: Katja Ebbel Frederiksen
Komponist: Helder Deploige
Lysdesign: Jan Hons
Produsent: Iva Moberg/ Uta Guildhuis

Forestillingen er utviklet i samarbeid med Asker Kommune, og med støtte fra Norsk Kulturråd. 

Tobias og dagen det smalt

Scenekunst, Trinn: 1-4
Det er mange som kaller Tobias for Cecilie. Nesten alle kaller han for det faktisk. Ikke engang mamma og pappa vet at Cecilie er Tobias. Og det er jo ikke så rart, for utenpå har han jentekropp, men inni seg er han en gutt. Tobias er det fineste navnet han vet om og sammen med den usynlige dinosaurvennen Konrad kan Tobias være seg selv; verdens beste dinosaurekspert!Bestevennen Pauline er i virkeligheten den eneste som vet hvem Tobias er. Hun prøver å hjelpe, men likevel føler Tobias det som da meteoren kolliderte inn i jorda og alle dinosaurene døde. Hva kommer til å skje hvis alle får vite hvem han egentlig er?Tobias og dagen det smalt er en forestilling om identitet, dinosaurer og vennskap. Forestillingen tar utgangspunkt i samtaler med barn og voksne om kjønnsidentitet. Gjennom en miks av fantasi og virkelighet utvikler forestillingen kunnskap og innsikt: det er mange måter å være menneske på.Forestillinge mottok Heddaprisen 2018 for beste barneforestilling!
En co-produksjon med Hålogaland teater.Støttet av: Spenn.no, Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend. Forprosjekt og tekstutvikling er støttet av Dramatikkens hus, Fond for utøvende kunstnere, Ferske Scener, Tromsø Kommune, Seanse og ArtLab.

Tractor Circus (Tractor Circus Project)

Scenekunst, Trinn: 1-7
Tractor Circus Project består av fire artister: tre sirkusartister som utfolder seg innen forskjellige sirkusdisipliner, og en musiker med et hjerte av punk, men med en sterk forbindelse til svensk visesangtradisjon. 
Med en teleskoptruck og to gamle varebiler skaper de sin mobile scene. De bor i sine vans og er ofte på reisefot. Tractor Circus' forestilling viser både utfordringene og gledene et omreisende liv kan by på. Det ‘frie livet’ skildres gjennom tekster, sang, humor og akrobatikk. Publikum får ta del i en annerledes hverdag der nære relasjoner, ulike drømmer og behov står i fokus. Tractor Circus ønsker å bringe de små, intime forestillinger ut til distriktene. 

Valgmulighet for 10-trinn 2020-21: Påvirka

Film, Trinn: 8-10
Vi tror gjerne at oppfatningen av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med moten. "Påvirka" tar sikte på å bevisstgjøre elever og lærere om påvirkningen vi blir utsatt for gjennom media og hvordan denne fører til trange - til dels umulige - normer for utseende.
Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film «How do you like my hair?», en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes - enn det vi forventer.Ved å ta utgangspunkt i sitt eget ønske om å påvirke vil Blichfeldt vise hvordan vi er under en konstant strøm av påvirkning fra media. Hun argumenter for at dersom man ønsker å nærme seg frie og selvstendige valg, må man bli bevisst denne påvirkninga og forholde seg kritisk til den. Hun vil vise fram hvordan markedsføring fra utseendeindustri og strømmen av bilder fra underholdningsindustri understøtter hverandre og drar i samme retning. Hun vil særlig ta opp influencernes, og instagrammernes rolle.«How do you like my hair?» vant kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad i 2014. Filmen vant også prisen «Der grosse Klappe», på DOX! i Duisburg: En pris for politisk dokumentar for ungdom, kåret av en ungdomsjury.

Valgmulighet for 10-trinn 2020-21: TÅRNET

Film, Trinn: 10
Fire generasjoner palestinske flyktninger. Ett håp.Den 15 mai 1948 ble staten Israel opprettet, til tross for omfattende protester fra palestinerne som bodde i området fra før. Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet fra sine hjem og over 500 palestinske landsbyer ble ødelagt . Palestinerne kaller 1948-krigen for "al-Nakba", som betyr "katastrofen".Tårnet er en varm og spennende fortelling om den elleve år gamle jenta, Wardi, og hennes oldefar Sidi, som bor sammen i et høyt tårn i en flyktningleir i Beirut, Libanon. Helt siden Sidi kom til flyktningleiren i 1948 har han holdt fast på håpet om å returnere til sitt kjære Palestina, men nå er tiden i ferd med å løpe ut. Filmen tar oss med på Wardis reise til fortiden gjennom historiene til de fire generasjonene som bor i tårnet, i søken på Sidis tapte håp og hennes egen fremtid.Filmen er basert på ekte historier fra intervjuer, samtaler og observasjoner gjort av regissør og manusforfatter, Mats Grorud, mens han bodde i en flyktningleir i Beirut, Libanon.Filmen berører, engasjerer og inspirerer. Den er et godt utgangspunkt for mange gode samtaler med elever om menneskerettigheter og om det å leve som flyktning.Etter filmen vil det bli ettersnakk med Mats Grorud.Filmen er med norsk tale.

Vikinggården på Borre

Kulturarv, Trinn: 6
En dag på Midgard vikingsenter er en opplevelsesrik dag. På det aristokratiske maktsenteret Borre vil elever og lærere oppleve livet på jernaldergården gjennom håndverk, byggeskikker, arkeologiske metoder og rollespill.
Dagen starter med en felles velkomst utenfor senteret. Alle klassene er innom de fire postene som er fordelt på Gildehallen og vikinglekeplassen. I løpet av lunsjen bytter klassene steder. På forhånd må klassen være delt inn i to hovedgrupper, samt seks undergrupper (sistnevnte kun til arkeologi-posten). Ankomst på Midgard må være senest kl. 09.15. Avreise fra Midgard skjer tidligst kl 13.10. 
​​​​​​​

Visuell kunst 2020-2021: Haugar Vestfold kunstmuseum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Omvisning på Haugar Kunstmuseum i forbindelse med ulike utstillinger. Følg med på Haugars nettside for oppdatering.Skolen bestiller tid direkte med Haugar, men dette må meldes inn til DKS Vestfold dersom transport skal dekkes av DKS. Transport bestilles av skolen og dekkes av DKS Vestfold.
  • Se mer på www.haugar.com
  • Sjekk ut appen «Kunstporten»

Visuell kunst 2020-2021: Kroki

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KROKI med Silje og Guro er både et tegneverksted og et danningsverksted. Gjennom å tegne aktmodell med blindtegneteknikk får elevene øvd evnen til observasjon, konsentrasjon, glede og selvtillit i tegnefaget. Verkstedet er også et møte med nakenhet i en naturlig kontekst. Dette står i positiv motvekt til hvordan ungdommer ofte møter seksualisert nakenhet gjennom sosial medier og samfunnet ellers i dag. På denne måten er verkstedet en  kombinasjon av ferdighetslæring og danning.Elevene i programrådet var enstemming enige om at dette er et viktig prosjekt som alle vil ha nytte av, og understreker betydningen av kropp og nakenhet i en naturlig kontekst.Ut over det å lære en tegneteknikk har workshopen også to underliggende formål:
1. Elevene får erfare at man ikke trenger å være perfeksjonistisk eller "flink" til å tegne for at en tegning skal bli vellykket. I blindtegningsteknikk må vi frigjøre oss fra ideen om gode og dårlige tegninger. Her handler det først og fremst om å gjøre øvelsen, og å knekke blindtegne-koden. Som biprodukt blir likevel blindtegningene svært uttrykksfulle, komiske eller overraskende flotte, men på en annen måte enn elever gjerne er vant til å vurdere gode og dårlige tegninger.2. Elevene får oppleve nakenhet i en kontekst der kroppen er naturlig og ikke-seksualisert. Krokitegning krever konsentrasjon og fokus på å tegne raskt, og det er ikke tid til å tenke over det flaue og rare i situasjonen der de sitter overfor en naken person. Vi mener at dette er en verdifull erfaring for ungdommer som vokser opp i et samfunn fyllt med perfeksjonisme, og der synet på kropp er preget av stereotypiske og seksualiserte idealer.Erfaringer:Vi har sålangt avholdt ca 80 verksteder gjennom DKS, både ungdomsskole og Vg1- Vg3. Vår erfaring er at elever helt ned i 13-års alder har godt utbytte og glede av verkstedet. Vi har også gode erfaringer med elever med ulike kulturelle og religiøse bakgrunner, samt elever med psykisk utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelse. Så lenge elevene er forberedt på hva de skal, og hva begrepet aktmodell innebærer, går gjennomføringen godt for seg - uten "oppstyr".De fleste elever og lærere er naturlig nok ganske spente når de kommer inn til økta, men vår erfaring er at stort sett alle kommer ut igjen positivt overraset over hvor lite kleint det faktisk var, og ikke minst - hvor moro det var å tegne på en ny måte. Mange blir også positivt overrsaket over sine egne tegneferdigheter. Gjennom naturlig og trygg tilstedeværelse, og gjennom å være i aktiv dialog med elevene underveis i verkstedet, søker vi alltid å skape en trygg og lærerik ramme for både elever og lærere.Verkstedet har tidligere blitt knyttet til folkehelse / psykisk hel og livsmestring, naturfag, seksualundervisning, kroppsøving og kunst og håndverk.

Visuell kunst 2020-2021: Personal Protection Equipment

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Personal Protection Equipment - 
En performativ samtale og workshop med kunstneren Izabela Zolcinska og hennes broderte beskyttelsesdrakt.
Skapte umiddelbar nysgjerrighet hos elevene i programrådet! OG nå mer aktuell enn vi kunne forestille oss.Personal Protection Equipment (PPE) er en drakt tett dekket av med nettverk av broderte røde tråder. Inspirasjonen til dette kunstverket kom bl. a. fra biohazard-draktene som brukes av medisinsk fagfolk i ebolainfiserte områder, og av forskere som jobber med dette viruset i labratoriene.
I introduksjonen viser kunstneren hvordan hun har jobbet seg frem til dette verket. Hun forklarer idéen og teknikken bak en lang prosess med brodering. På objektet har hun "tegnet" med symaskin røde tråder som kan likne på kroppens minste blodårer av sirkulasjonssystem - kapillarer. Samtalen om objektet utforsker fenomenet frykt i vår kultur. Bl. a. fenomenet å frykte blod - hemofobi.PPE - objektet navigerer også i grensene mellom flytende væske, kapillaritet og kropp. I tidligere prosjekter har Zolcinska tolket fenomenet "migrasjon av væsker" ved å introdusere det kapillære systemet som et visuelt språk.I tillegg til samtalen med elevene om hvilke utfordringer og ulemper drakten gir, blir det en workshop hvor elevene blir skal  designe egne beskyttelses-emojier. I denne delen utfordres elevene til å søke etter mer menneskelig forbindelse mellom den som bruker beskyttelsesutstyr og for eksempel pasienter. Elevene vil få kle seg i beskyttelsesutstyr og tegne egne emojier på klistremerker som svar på spørsmålene: Hva trenger du? Hva er dine behov? Hva kan du tilby andre når påført disse draktene? 
Klistremerkene blir så limt på hverandre, og gir elevene erfaring med bruk av beskyttelsesutstyr i kontakt med andre mennesker.
Betydningen av møtet og workshopen:
Gir elevene førstehåndserfaring med hvordan kunstnere kan jobbe med dagsaktuelle utfordringer , og jobbe tverrfaglig. I tillegg belyses relasjonen mellom helsepersonell og virussmittede pasienter. I dette prosjektet er kunsten et verktøy for å spre informasjon, utvide kunnskapshorisonten og arbeide med emosjonell utvikling - med frykt, angst og stigmatisering.

Visuell kunst 2020-2021: Preus Museum

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
En fotohistorie – fra skatter til serieproduksjon«En fotohistorie» er Preus museums faste utstilling som illustrerer fotohistorien fra 1839 og frem til i dag ved hjelp av kameraer, tekniske gjenstander og fotografier. Her finnes også et eget rom der man kan leke seg med optiske prinsipper, og ikke minst et «camera obscura» som til tross for mørket kan få et lys til å gå opp for en.
Utstillinger og verksteder avhenger av museets program: Kommende programSkolen bestiller tid direkte med museet, men dette må avklares med DKS Vestfold dersom transport skal dekkes.

Visuell kunst 2020-2021: Wounds

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
I prosjektet WOUNDS reparerer Mari Meen Halsøy krigens sår i Beiruts bybilde ved bruk av billedvev.
WOUNDS er et stedsspesifikt og relasjonelt prosjekt i kontinuerlig utvikling. Libanons hovedstad Beirut er sterkt preget av langvarig krig og politiske uroligheter. Bombede bygninger med utallige kulehull har i tiår stått som monumenter over krigens herjinger. Den libanesiske borgerkrigen utspilte seg med varierende intensitet i perioden 1975–1990. Mens krigen pågikk, endret alliansene seg raskt og uforutsigbart. Den 15 år lange borgerkrigens tok slutt i 1990, men urolighetene har likevel vedvart og tilført byen nye sår.
Den herjede byens slitasje og spor etter vold kan leses som et bilde på sårene, historiene og opplevelsene til Beiruts befolkning, under og etter borgerkrigen. Vevnadene er tilpasset bygningenes sår, og glir nesten usynlig inn i bybildet. Som en kontrast til det krigsskadde og herjede, går hun inn i den fysiske og psykiske smerten og plastrer bygningene som om de var menneskekropper. Tekstilene viser til en menneskelig nærhet og omsorg.WOUNDS setter fokus på de langvarige og negative konsekvensene av konflikter som fører til krigshandlinger. Samtidig uttrykker vevnadene menneskers utholdenhet og vilje til å gå videre - maktesløsheten avløses av møysommelig gjenoppbygging.
 
Prosjektet har vært i kontinuerlig utvikling over lang tid. I utstillingssammenheng har Mari Meen Halsøy benyttet teknikker som billedvev, objekter, tekst, video, lyd og foto. Disse har  hun kombinert på ulike måter for å få fram ulike sider av tematikken. Som et gjennomgående grep arbeider hun med serier av større vegginstallasjoner med billedvev, der vevnadene representerer reparasjoner av bombe- og kulehull i en stedsspesifikk vegg i Libanon.
 Borgerkrigen og flyktningekrisen i Syria gjør prosjektet enda mer aktuelt. Hvordan leve i et konfliktområde?
Veving stopper ikke krig - hvilken funksjon har kunsten i denne sammenhengen? Har vi et ansvar for å engasjere oss utenfor vår egen trygge tilværelse? På hvilken måte kan vi engasjere oss? Dette er temaer jeg vil snakke med elevene om samtidig som jeg viser egen kunst.1. Intro
2. Presentasjon av arbeider inkludert film 6 minutter Film om prosjektet
​​​​​​​3. Situasjonen i dag - diskusjon og spørsmål

Visuell kunst/kulturarv: 2020-2021: Munchs Hage

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
VI MØTER MUNCH – EDVARD MUNCH OG ÅSGÅRDSTRAND
I Åsgårdstrand, ligger museet Munchs hus. Kunstneren Edvard Munchs første egne hjem, og museum i over 70 år.
Fra neste skoleår kan vi tilby en ny, variert og sammensatt formidling: To unike og svært ulike digitale opplevelser som på en helt ny måte formidler Munchs liv og kunst i Åsgårdstrand. Videre blir det interaktive stasjoner, formidling i museet og landskapet rundt, og verksted med kunstner. Vi ønsker ikke å tilby en tradisjonell pedagogisk formidling med hovedfokus på fakta og kunnskap, men i stor grad gi opplevelser gjennom inntrykk, stemninger og følelser.
Elevene blir kjent med naturens innflytelse og påvirkning på Munch, samt møter mer personlige stemninger, hverdagslige sysler og øyeblikk fra hans liv. De vil komme nær opplevelsen av å kunne trekke seg tilbake – og kunne reflektere over behovet vi alle har for ro, kontemplasjon, og for å ha ett sted som bare er ens eget.  
Munch maler naturen, og det sterkeste i naturen; livet selv og livets syklus. Menneskelige skjebner, livets gang fra fødsel til død, kjærlighetens gleder og sorger. Og, naturens eget kretsløp, som går uavhengig av oss mennesker, og som vi er tvunget til å følge. I tekst og bilder vektlegger han de store linjer som går sin gang. Han gjør det uten sentimentalitet. Og han gjør det med en stor respekt, både for jorden og for oss mennesker som lever på og av den. Slik følger naturen og mennesket hverandre, og flettes sammen.Munch ser og gir uttrykk for de store linjene i møte med naturen: ”– Alt er i oss – og vi er i alt – – Det minste deler sig i små, det store samler sig til en stor Enhet – Han gikk om i sin Blomstrende Have og så på dette overdådige svulmende Liv –Sen Sommer var det – og Trærne stod i Frukt –.”  Vi ønsker å vektlegge hva kunst er, hva det kan være, og ikke minst bety for oss mennesker. Vi ønsker å formidle Edvard Munchs tro på seg selv og sine evner som kunster og hans formidling av følelser vi alle bærer i oss. Hans nysgjerrig på livet og det sammensatte og komplekse mennesket, hans evne til å ta nye ideer innover seg og tørre å se verden med nye øyne.
Varighet er avhengig av sammensetning av de ulike elementene, 3-4 timer. Vi tilpasser, ta kontakt. Det ideelle er maks 30 personer.

We come from far far away (Stiftelsen NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter.
We come from far, far away er en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.Kunstnerisk visjon:
​Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Produksjonen er for publikum i alderen fra 10 år. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har alltid omhandlet håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.

Media natura

Visuell kunst, Trinn: 5
Kunst og natur

Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter