Nøtterøy videregående skole

Nøtterøy videregående skole

Postadresse: , 3163 Nøtterøy

Besøksadresse: Rektorveien 10, 3163 Nøtterøy

Telefon: 33 35 10 00

Antall produksjoner: 4

  • Alle

Litteratur 2020-2021: Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SkamløsSammen med Amina Bile og Nancy Herz har Sofia Nesrine Srour gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Musikk 2020-2021: Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.Utekonsert i videregående skoler eller inne i et stor åpent rom på skolen!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Scenekunst 2020-2021: Le Chant des Ruins (Compagnie Michèle Noiret)

Scenekunst, Trinn: VG2-VG3
Le Chant des Ruins er en danseforestilling med film som et viktig virkemiddel, et varemerke for koreografen Michèle Noiret, som mener filmens nærbilder gir store muligheter for å understreke viktige øyeblikk underveis.Le Chant des Ruins setter et undersøkende blikk på vårt samfunn som er i stadig endring. Gjenkjennelige temaer som klimakrise, virus og terrorisme - hva gjør det med menneskelige relasjoner?  Gjennom kontrastfyllte bilder og høy intensitet portretteres vårt forhold til verden, spørrende -  og med nødvendig lekehet og humor for ikke å miste håp.Med dansens sterke fysiske uttrykk og svært dyktige dansere, filmopptak underveis, sammen med et spesialkomponert lydbilde og spennende scenografi, veves uttrykkene sammen til sterke bilder og opplevelser som vi kan kjenne oss igjen i.Kompaniet, koregraf og komponist stiller til ettersnakk på engelsk eller fransk! Det er også mulighet for workshop med kunstnerne!En sterk forestilling av høy kvalitet som vi er heldige å få til Norge i samarbeid med Bølgen kulturhus!Spilles i Bølgen kulturhus tirsdag 3. november og onsdag 4. november.

Visuell kunst 2020-2021: Kroki

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KROKI med Silje og Guro er både et tegneverksted og et danningsverksted. Gjennom å tegne aktmodell med blindtegneteknikk får elevene øvd evnen til observasjon, konsentrasjon, glede og selvtillit i tegnefaget. Verkstedet er også et møte med nakenhet i en naturlig kontekst. Dette står i positiv motvekt til hvordan ungdommer ofte møter seksualisert nakenhet gjennom sosial medier og samfunnet ellers i dag. På denne måten er verkstedet en  kombinasjon av ferdighetslæring og danning.Elevene i programrådet var enstemming enige om at dette er et viktig prosjekt som alle vil ha nytte av, og understreker betydningen av kropp og nakenhet i en naturlig kontekst.Ut over det å lære en tegneteknikk har workshopen også to underliggende formål:
1. Elevene får erfare at man ikke trenger å være perfeksjonistisk eller "flink" til å tegne for at en tegning skal bli vellykket. I blindtegningsteknikk må vi frigjøre oss fra ideen om gode og dårlige tegninger. Her handler det først og fremst om å gjøre øvelsen, og å knekke blindtegne-koden. Som biprodukt blir likevel blindtegningene svært uttrykksfulle, komiske eller overraskende flotte, men på en annen måte enn elever gjerne er vant til å vurdere gode og dårlige tegninger.2. Elevene får oppleve nakenhet i en kontekst der kroppen er naturlig og ikke-seksualisert. Krokitegning krever konsentrasjon og fokus på å tegne raskt, og det er ikke tid til å tenke over det flaue og rare i situasjonen der de sitter overfor en naken person. Vi mener at dette er en verdifull erfaring for ungdommer som vokser opp i et samfunn fyllt med perfeksjonisme, og der synet på kropp er preget av stereotypiske og seksualiserte idealer.Erfaringer:Vi har sålangt avholdt ca 80 verksteder gjennom DKS, både ungdomsskole og Vg1- Vg3. Vår erfaring er at elever helt ned i 13-års alder har godt utbytte og glede av verkstedet. Vi har også gode erfaringer med elever med ulike kulturelle og religiøse bakgrunner, samt elever med psykisk utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelse. Så lenge elevene er forberedt på hva de skal, og hva begrepet aktmodell innebærer, går gjennomføringen godt for seg - uten "oppstyr".De fleste elever og lærere er naturlig nok ganske spente når de kommer inn til økta, men vår erfaring er at stort sett alle kommer ut igjen positivt overraset over hvor lite kleint det faktisk var, og ikke minst - hvor moro det var å tegne på en ny måte. Mange blir også positivt overrsaket over sine egne tegneferdigheter. Gjennom naturlig og trygg tilstedeværelse, og gjennom å være i aktiv dialog med elevene underveis i verkstedet, søker vi alltid å skape en trygg og lærerik ramme for både elever og lærere.Verkstedet har tidligere blitt knyttet til folkehelse / psykisk hel og livsmestring, naturfag, seksualundervisning, kroppsøving og kunst og håndverk.
Uttrykksform
Åpne filter