Nøtterøy videregående skole

Nøtterøy videregående skole

Postadresse: , 3163 Nøtterøy

Besøksadresse: Rektorveien 10, 3163 Nøtterøy

Telefon: 33 35 10 00

Kontaktperson: Anne Rigmor Stock Evje, 33351000, anne-rigmore@vfk.no

Antall produksjoner: 8

  • Alle

Filmvalg 2019-2020 Eighth Grade

Film, Trinn: VG1-VG3
Å være en tenåring i 2018 er den samme opplevelsen som den alltid har vært – men samtidig helt annerledes. For tretten år gamle Kayla innebærer det å være uløselig knyttet til mobiltelefonen, å fordøye verden gjennom sosiale medier, mens hun prøver å overleve ungdomstidens overveldende utfordringer.Denne presise skildringen av en moderne ungdomstid burde være smertelig gjenkjennelig for både nåværende og tidligere tenåringer. Kayla må, slik vi alle har vært nødt til, forsøke å finne sin plass i verden, være kulere og unngå ydmykelse, og EIGHTH GRADE skildrer denne reisen med stor varme og innsikt.Fra Filmpolitiets anmeldelse:Filmskaperen krydrer elendigheten med humor som tar brodden av mye av det vonde. Kayla er så keitete at man av og til må le, men man ler aldri av henne. Vi ler med henne fordi de fleste på ett eller annet tidspunkt i livet har kjent på noe av det hun føler.Filmen har også et par biroller som fungerer som lyspunkt i Kaylas angst. For eksempel den veslevoksne og nerdete Gabe, glitrende spilt av Jake Ryan. Han er den forfriskende rare fyren som trives med seg selv. Som på et vis er filmskaperens talerør, som forteller oss at man kan være lykkelig selv om man ikke passer inn i det snevre formatet for hva som er kult og populært.For dette er ikke den velkjente historien om den nerdete tenåringsjenta som ble kul. “Eighth Grade” er mer ærlig enn som så.Filmen er Bo Burnhams kjærlighetsbrev til unge som er annerledes. Det er en håpefull film som forteller oss at nei, du blir kanskje aldri den mest populære jenta i klassen, men det er helt greit.Filmvising og ettersnakk produseres av Lars Ole Kristiansen. 
Lars Ole Kristiansen (f. 1986) er kritiker og redaktør for Montages. Han har en mastergrad i filmvitenskap fra Høgskolen i Innlandet, der han også underviser. Styremedlem i Norsk Filmkritikerlag.​​​​​​​

Filmvalg 2019-2020 Hatets Vugge

Film, Trinn: VG1-VG3
"Hva har skjedd med Hellas?" undrer filmskaper Håvard Bustnes i begynnelsen av denne skremmende dokumentarenDe siste årene har vårt inntrykk av dette landet med solfylte strender og vennlige mennesker blitt overskygget av politiske ideologier som er skremmende nær nazismen. Med mange fremtredende medlemmer av det høyreekstreme partiet Golden Dawn nå i fengsel, overtar en datter, en kone og en mor styringen - alle tre medievante nok til å unngå forsnakkelser under intervjuer.. Men, mens de regelmessig stopper intervjuene for å sikre at det gikk slik de ønsker, lar Bustnes bare kamera gå. Det resulterende materialet, supplert med arkivopptak, gir ikke rom for tvil om dette politiske partiets alarmerende ståsted, og avslører en stadig bredere kløft mellom klare fakta og politisk spill. Selv om det er frustrerende at kvinnene er så ubøyelige i sine synspunkter, illustrerer det hvordan å bære skylapper kan forderve et helt samfunn.Kort om regissøren

Håvard Bustnes (født 15. september 1973 i Oslo) er en norsk filmregissør med utdannelse i TV-regi fra Høgskolen på Lillehammer. Han har regissert dokumentarfilmer som har blitt kringkastet på blant annet NRK, TV 2, SVT (Sverige), YLE (Finland), TG4 (Irland), TVP (Polen), Al Jazeera Documentary Channel (Qatar), 24Docs Artmedia (Russland), Planete (Frankrike), TVP (Poland), NHK (Japan), ZDF Arte (Frankrike og Tyskland), DR (Danmark) og BOS (Nederland). Hans dokumentarfilm Blod & ære (2008) mottok en rekke priser, blant annet Amanda-prisen og Nordisk Panoramas Dokumentarpris. Hatets vugge (2018) har blitt vist på noen av verdens lendende dokumentarfilmfestivaler og vant Human-prisen på Human internasjonale dokumentarfilmfestival i 2018.Filmvisning og ettersnakk med Lars Ole Kristiansen og regissør Håvard Bustnes.

Kulturarv 2019- 2020 Det angår også deg - demokrati og menneskerettigheter i Vestfold

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
DET ANGÅR OGSÅ DEG. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHETER I VESTFOLD".
For fire år siden var en gruppe formidlere fra Vestfoldmuseene med en skoleklasse til Auschwitz. I utstillingen som er laget for å sette stedet inn i en historisk kontekst, fant gruppen en tekst på veggen der det stod: "The one who doesn`t remember history is bound to live through it again". Det er innmari godt sagt. Historieløshet kan føre til at historien gjentar seg. Men - og det er dessverre et men her. For det har jo vist seg gang på gang at historisk kunnskap ikke alltid er nok. Det er ikke en klar garantist mot gjentagelse. Vi har hele tiden visst om utryddelsene under  2. verdenskrig. Men Holocaust var ikke det siste folkemordet. Og om Holocaust ikke er lærdom nok, hva skal da til? 
Hvordan kan vi jobbe for å motvirke antidemokratiske holdninger og historieløshet? Klarer noen av oss det alene? Familiene, skolene - eller andre uformelle læringsarenaer, som f. eks museene? 
I forkant av reisen til Auschwitz skrev formidlerne i sin søknad om å få være med i fylkets DKS-tilbud: "I løpet av det siste året har vi sett flere tegn på en oppblomstring av antisemittiske holdninger og generelt en samfunnsutvikling der folkegrupper blir angrepet, gruppe- og stereotypitenkning får sterkere grobunn, og avisenes kommentarfelt og sosiale medier fylles av fremmedfiendtlige ytringer."
Dette var i 2014. Det var før Je suis Charlie. Det var også før en jødisk mann ble skutt og drept utenfor en synagoge i København. Det var før flyktningkatastrofen. Før Trump ville stenge grensene for muslimer. Og det var før det grumset seg skikkelig til i den politiske retorikken og den uunngåelige omgangssyken som alltid sprer seg i kommentarfeltene her hjemme. 
Overalt hvor vi er, kjenner vi på utenfor- og innenforskap. Det er forsåvidt noe vi må tåle - i en viss grad. Men vi kan ikke ha en verden der vi systematisk skuler på hverandre, merker hverandre og tar fra hverandre humane og demokratiske verdier og rettigheter. Og vi må samarbeide for å forebygge en slik utvikling. 
Skolene har en enorm styrke i sine lange linjer av kunnskapsoverføring, av den personlig nærheten til elevene, rommet for justeringer og det vellet av kompetanse som lærerne besitter. Museenes kompetanse er mer spisset, og det kan også tematikken være. Smal og pekende. Museene kan antagelig også mene mer, være mer tydelige i sine ytringer, i sitt fokus på holdninger. 
Veien fram til kunnskap er en viktig reise. Det skjer noe mens man fordyper seg og mens man lærer. Og av og til er det viktigste det som skjer med holdningene. Holdningsarbeid er en seig materie - men kan også være preget av eureka! I familiene og skolene legges det dype grunnlaget - og av til kan museene være med på gi et viktig og plutselig knips i en livgivende retning. 
Det er det Vestfoldmuseene ønsker at "Det angår også deg" skal være. Et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. 
Det er bygd omkring lokale fortellinger som danner grunnlaget for fortellingen om det store Holocaust. Gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder, blir historien mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får ny kunnskap om noe de kan ganske mye om fra før - for de kjenner stedet sitt og de kjenner til 2. verdenskrig - og ikke minst kjenner de hvordan det er å være et menneske blant mange andre. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og det ansvaret og den følelsestyngden som ligger i dette medmenneskelige samspillet. 
l Vestfoldmuseene tilbyr fem ulike formidlingsplattformer: 
  • I Larvik blir man kjent med familien Sachnowitz gjennom bilder og kilder og fortellinger – og en byvandring som formidler levd liv og skjebne. 
  • I Sandefjord fortelles det om enkeltmennesker som ble arrestert og deportert på grunn av etnisitet, politisk overbevisning eller for å ha motsatt seg nazifisering. 
  • På Berg fengsel som var interneringsleir der 336 jøder ble internert fra 26. oktober 1942 og 227 deportert med Donau en måned senere, har vi foredrag og omvisning i straffecellene. 
  • I Tønsberg går vi opp stien til tre jødiske familier som alle drev forretningsvirksomhet: Koklin, Jaffe og Plesansky. 
  •  Nord-Jarlsberg museene vil formidle deler av historien til Grefsrudleiren i Holmestrand. Leiren har fungert som opplæringsleir for SS- og hirdmannskap, deretter som fangeleir for krigsforbrytere og såkalte «displaced persons», så ble den etter krigen overtatt av Europahjelpen og brukt til barnekoloni for tuberkulosetruede jødiske barn som bodde i Nord-Afrika med sine familier:

Kontaktperson i Nord-Jarlsbergmuseene:Urd Kalvik tlf.:41269749 (nyansatt fra 01.09.19)Merethe Sortland tlf.: 48293935 (fram til 01.09.19)
Tilbud til trinn: Vg2 og Vg3 Maks 30 elever pr omgangTEMA:"Det angår også deg" er et kunnskapsprosjekt og et holdningsprosjekt med fokus på menneskerettigheter, demokrati og mangfoldsperspektiver. Grefsrud leir ble etablert av den tyske okkupasjonsmakten i 1940 og ble benyttet til forlegning av soldater. Leiren ble etter 2.verdenskrig brukt som oppbevaring av krigsfanger og senere som en barnekoloni for jødiske barn. Historien om stedet er ikke godt kjent og dette ønsker Vestfoldmuseene å gjøre noe med. De vil sette fortellingen inn i en moderne kontekst og vise skoleungdom hva som kan skje i et samfunn når menneskerettigheter brytes og demokratiske institusjoner eroderes.Opplegget er bygget rundt lokale fortellinger og gjennom det stedsnære og med fokus på faktiske mennesker fra våre egne områder. Historien blir mer aktuell og nærværende og den angår oss mer direkte. Elevene får jobbe aktivt med lokale kilder fra tiden under og etter 2. verdenskrig - og bli stilt ovenfor etiske problemstillinger som personer i den tiden hadde. Hvordan det er å bli stengt ute, bli tatt inn i varmen - og ta ansvar for de valgene man tok.DAGSGANG:Dagsgang: Opplegget gjennomføres på Berger museum, BergerMedvirkende: Urd Kalvik (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)Merethe Sortland (pedagog, Nord-Jarlsbergmuseene)
Opplegget er todelt og varer i 90 minutter.
KORT BESKRIVELSE AV OPPLEGGET:Del 1: Elevene deles i grupper og får utdelt oppgaver som tar utgangspunkt i muntlige og skriftlige kilder i Grefsrudutstillingen. Gruppene samles på slutten av økten gir en kort redegjørelse for sine funn.Del 2: Elevene vil få oppleve en videoinstallasjon med historisk materiale fra Grefsrudleierens ulike epoker. Installasjonen er utgangspunkt for en oppgave om hvordan historisk materiale gjenbrukes og tolkes i en moderne sammenheng.Del 3 (FELLES) Økten avsluttes med en metasamtale, hvor elevens egne oppdagelser og refleksjoner om kildematerialet står i fokusOpplegget kan knyttes til flere kompetansemål i LK06:Læreplan i norsk (NOR1-05) Vg3 – studieforberedende utdanningsprogramMuntlig kommunikasjonlytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdetlytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formålSkriftlig kommunikasjonorientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjonSpråk, litteratur og kulturtolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (HIS1-02)Vg3 studieforberedende utdanningsprogramHistorieforståelse og metoderidentifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillingerpresentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingerundersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortidendrøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhengergi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtidenSamfunn og mennesker i tidvurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-talletgjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn
.

Litteraturvalg 2019-2020 SLAM! SKRIVEKURS

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Poesislag med egenprodusert tekst!

En skoleklasse. To slampoeter. Tre timer.  Hvor mye kjærlighet, kreativitet og poesi kan oppstå? Gjennom SLAM! Skrivekurs lærer elevene å skrive og fremføre egen poesi.
Poetene fra Slamkollektivet gir elevene instruksjon i bruken av poetiske virkemidler og verktøy for å løse noen av de vanligste utfordringene en forfatter møter i sitt skrivearbeid. Alt skjer som et ledd i en leken konkurranse mellom to lag i grenene kreativitet, mot og kjærlighet. Målet er å bruke poesi til å uttrykke seg og formidle egne synspunkter, der meningsinnhold og fremføring er like viktig som litterær kvalitet.

Kurset avsluttes med et poesislag, en individuell konkurranse mellom deltagerne der mengden kjærlighet fra publikum – målt i antall desibel applaus – avgjør hvem som vinner.

Musikkvalg 2019-2020: Amina Sewali

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•Hva om du blander for eksempel Mozart og Robyn i én og samme låt, med kun din egen stemme? Og så lager du rytmer med stemmen, beatboxing, som du legger oppå vokalen. Deretter spiller du inn en video hjemme og legger den ut på youtube. Hva skjer da? Velkommen til Amina Sewalis verden!
•Amina Sewalis one woman band består av Aminas vokal, Aminas beatboxing, ulike rytmer redigert sammen på Aminas lesebrett, spilt inn på Aminas soverom. Med stemmen, kreativiteten og en iPad har Amina sunget seg fra jenterommet til Slottet. I denne konserten viser Amina ungdommene at mye kan gjøres alene, med enkle midler akkurat der du er.Tilgjengelig uke 10.

Musikkvalg 2019-2020: Koristenes ABC

Musikk, Trinn: VG1-VG3
•I denne produksjonen får vi et innblikk i koristens viktige støttefunksjon og arbeidshverdag, på en humoristisk og treffende måte. Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto på scenen sammen med Aleksander Rybak og vant Eurovision Song Contest med Fairytale i 2009. De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler. Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wig Wam og stort sett alle andre store norske artister. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?•I Koristens ABC får du et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og jentene viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Via eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom om det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist.•Medvirkende:
Jorunn Hauge (vokal)
Karianne Kjærnes (vokal)
Torbjørn Kvamme (piano, gitar, kor)•Publikum: 300

Scenekunstvalg 2019-2020 Cirkuskonsert med Cirkus Cirkør

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3

Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör och LoopTok
Samuel ”Looptok” Långbacka er komponisten och multimusikern som har blitt kjent for musiken till Cirkus Cirkör-forestillingene Knitting Peace, Borders och Limits. Sammen med LoopTok skaper nå Cirkus Cirkör en unik cirkuskonsert med artister i verdensklasse, som tidiligere har spilt i bland annet  Epifónima och Wear it Like a Crown.
Forestillingen regisseres av Jesper Nikolajeff, som också er velkjent fra Wear it Like a Crown. I fjor regisserte han den store utendørsforestillingen Aquanauts i Stockholm och han har også gjort et stort antall event for Cirkus Cirkör.
Artistene er Sarah Lett, Lisa Angberg, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, samt Jesper Nikolajeff. Livemusiken framføres av Samuel ”LoopTok” Långbacka.
Cirkuskonsert med Cirkus Cirkör LoopTok er en timeslang forestilling full av musikk och cirkus. Innholdet kretser omkring  cirkusens risker och muligheter og de fantastiske landskap vi kan skape med motet og det å ta risiko som hjelp. Artisternes discipliner er roue cyr, handstående, tyskt hjul, knivkastning, jonglering och akrobatikk.

Regi: Jesper NikolajeffMusikk: Samuel ”LoopTok” AnderssonArtister: Lisa Angberg, Sarah Lett, Lucie N'Duhirahe, Marilou Verschelden, Jesper Nikolajeff

Scenekunstvalg 2019-2020 Vildanden - et rettsdrama

Annet, Trinn: VG1-VG3
Vildanden - et rettsdramaGregers Werle står tiltalt. Har han medvirket til at unge Hedvig Ekdal tok sitt eget liv (tiltale etter § 277, første ledd)? Eller, har han forlatt Hedvig i hjelpeløs tilstand (§ 288)? Dømmes han til fengsel i inntil 15 år eller går han fri?Juryen, ti frivillige legmenn, valgt blant publikum, avgjør Gregers Werles skjebne. Dette er etikk vs jus; løgn vs sannhet. Dette er jakten på sannheten om sannheten. Tåler vi den? Tåler vi at livsløgnen avsløres?Vildanden er fremført mer enn 20 000 ganger verden over. Endelig skal dommen falle.Vi kan love dere et dramatisk rettsoppgjør!Fra et pedagogisk ståsted så vil forestillingen fungere som en innføring i hvordan rettssystemet vårt fungerer og også Henrik Ibsens dramatikk..Teatersjefens kommentar
“Ibsen har skapt en rekke med karakterer jeg vil kalle «idealister»: Vi har presten Brand, som vil gjøre ting fullt og helt – ikke stykkevis og delt. Vi har doktor Stockmann, som mener at den sterkeste mann i verden er han som står mest alene. Og vi har Gregers Werle, som ønsker å avsløre livsløgner. Felles for dem alle er at det går dem ille. Hvorfor er Ibsen så streng med idealistene? Er det ikke nettopp idealister verden trenger?

I Skien har jeg møtt mange som fordømmer Gregers Werle; de vil ikke engang si at han er hovedpersonen i Vildanden – selv om det for meg ikke er noen tvil om at dette er tilfelle. Nei; han der forferdelige fyren som leder Hedvig til selvmord vil de ikke forsvare! Men er ikke Gregers sitt prosjekt om å bringe sannhet inn i samfunnet godt? Trenger ikke verden nettopp mer åpenhet og sannhet? 

Når Teater Ibsen nå presenterer verdens første versjon av Vildanden som et rettsdrama, så er det nettopp for at dere – folket – skal få lov til å være med og felle dom over idealisten Gregers Werle. Vi vil at dere skal få lov til å ta stilling til om livsløgner bør avsløres, eller ikke.

Retten er satt!”
Thomas Bye
Uttrykksform
Åpne filter